Zákon regulující obchodní řetězce vyvolává spory

Zákon regulující vztahy mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli může podle zástupců obchodníků zdražit potraviny. Mohl by také snížit ochotu obchodníků odebírat zboží od domácích firem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup

nákup | Foto: Jan Rosenauer

Zákon včera přijala Poslanecká sněmovna, když přehlasovala veto prezidenta republiky. Václav Klaus normu odmítl podepsat s tím, že zákon narušuje volné smluvní vztahy.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka zákonu nejvíc vytýká jeho formu a provedení. "Provedení je diletantské, jsou tam některé staré pojmy, například se tam mluví o dani z obratu, která už dávno neexistuje, a podobně," řekl Juračka. Zákon podle něj také nevyslyšel připomínky druhé strany.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celou debatu s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňkem Juračkou a ředitelem pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslavem Kobernou v Radiofóru si poslechněte tady.

"My jsme nebyli nikdy přizváni ke konzultacím nad tímto zákonem. Nebyly vyslyšeny ani připomínky odborných organizací. Zákon odmítla vláda i prezident, záporné hodnocení napsala vysoká škola ekonomická, neprošel ani posouzením tržních dopadů," dodal Juračka.

Ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna s tím nesouhlasí. "Na zákoně se samozřejmě ještě bude muset pracovat tak, jako na každém zákoně. Až život ukáže, jak moc se ta norma povedla nebo nepovedla. Bylo by dobré se k ní vrátit za půl nebo za tři čtvrtě roku," uvedl Koberna.

Je nutné rušit ,regálné'?

Koberna současně zdůraznil, že regulace se netýká maloobchodu, ale pouze asi deseti velkých subjektů. Zákon byl podle něj nezbytně zapotřebí, aby pomohl narovnat a zprůhlednit obchodní vztahy mezi dodavateli a obchodními řetězci.

"Vztahy jsou dnes tak zamotané různými zadními maržemi, skonty, přesuny peněz, že nikdo nemá tušení, za kolik se vlastně ten který výrobek obchoduje," vysvětlil Koberna.

Zdeněk Juračka nepovažuje rušení přirážek za dobré. Jako příklad uvádí takzvané regálné, tedy přirážky za umístění zboží na lukrativním místě v obchodě.

"Každé místo v obchodě má svoji cenu, nejvíc se zboží prodává, pokud je umístěné ve výšce očí zákazníka nebo v pokladní zóně. Zrušení těchto bonusů určitě není nejlepší řešení," prohlásil Juračka.

Igor Maňour, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme