Alpské lyžaře by už na podzim mohly při závodech chránit airbagy. Uvítali by je

Mít závody co nejatraktivnější, v plné rychlosti a s nebezpečnými skoky, ale zároveň umožnit všem účastníkům ve zdraví přežít. Tento rozpor řeší Mezinárodní lyžařská federace, a testuje proto nový bezpečnostní prvek. Od příští sezony možná budou špičkoví lyžaři závodit s airbagem pod kombinézou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ondřej Bank na trati sjezdu

Ondřej Bank na trati sjezdu | Zdroj: Reuters

Při sjezdu ve švýcarském Wengenu, kde se dosahuje nejvyšší rychlosti ve Světovém poháru, jedou lyžaři v jednu chvíli kolem 160 kilometrů v hodině.

V autě je něco takového ve většině zemí zakázané a airbag je v kombinaci s bezpečnostním pásem samozřejmostí, kdežto lyžař v podobných rychlostech jde doslova s kůží na trh.

Přehrát

00:00 / 00:00

Alpské lyžaře by už brzy mohly při závodech chránit před drsným pádem, jaký nedávno zažil třeba Ondřej Bank, airbagy. Více Jan Kaliba

„V bezpečnosti a opatřeních, jak minimalizovat zranění v lyžování, je velká rezerva, protože riziko, že se člověk zraní, navíc při takových rychlostech, je prostě velké, takže jakákoliv taková další technologie by byla namístě. Člověk jede 150 a má natažené pyžamo,“ říká český reprezentant Kryštof Krýzl, který teď jezdí sjezdy jen při závodech alpské kombinace.

Právě při takovém měl ošklivý pád na nedávném mistrovství světa v Americe jeho kamarád a kolega Ondřej Bank. Zrovna v tomto případě už by airbag situaci asi příliš nevylepšil, protože Bank jako zázrakem vyvázl jen s lehčími zraněními hlavy a nohy. Ovšem pokud se k závodění ještě vrátí, tuto novinku, o které zatím příliš neví, by také uvítal.

„Vím, že to zkoušel Honza Hudec na nějakých trénincích. Určitě je dobré, že se něco takového řeší, a pokud to bude fungovat, tak jedině dobře, protože naše ochrana je v tomto zatím minimální. Pokud by to šlo a nevadilo výkonu nebo pohyblivosti, že bych třeba nebyl pohyblivý stoprocentně, ale na 90 procent, spíš bych to vzal, než nevzal,“ svěřuje se Ondřej Bank.

Na rozdíl od něho už toto zařízení na těle testovali vedle Čechokanaďana Hudce také Američan Miller nebo Nor Svindal.

Airbag se ještě musí 'vymazlit'

Mezi sportovce prorazil speciální airbag v motocyklovém sportu, v lyžařském prostředí se původně měl představit letos v lednu, ale zatím zůstává jen u helmy, páteřního pásu a chráničů na nohou. Revoluční pomůcka totiž lyžařům svými rozměry a tvarem překáží, takže se musí ještě dál uzpůsobovat.

„Slalomáři také kdysi jezdili v čelence s tím, že helma jim vadí. Dnes už musí mít helmu všichni. Každopádně to nemůže být moc velké, protože pak by ses vůbec nehnul, když si natáhneš kombinézu. Bude to v řádu centimetrů a více to stejně nebude moci být, takže se nedá počítat s tím, že budou na sobě nosit nějaké brnění,“ odhaduje další z českých lyžařů Martin Vráblík.

Novým termínem pro premiéru airbagů ve Světovém poháru je teď začátek příští sezony, tedy letošní podzim.

Jan Kaliba, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme