1. etapa: rallye Dakar v plném proudu

2. leden 2011

První etapu rallye Dakar 2011 a s ní i první porci měřených kilometrů mají závodníci za sebou. Celkem 407 jezdců a posádek (konkrétně 170 motorek, 30 čtyřkolek, 140 aut a 67 kamiónů), které se do letošního 33. ročníku přihlásily, startovalo z města Victoria. Potom je čekal 482kilometrový přejezd ke startu první rychlostní zkoušky.

Organizátoři kvůli snížení počtu nebezpečných situací při předjíždění rychlejších aut a kamiónů pomalejší motorkáře a čtyřkolkáře vytyčili dvě trasy. První rychlostní zkouška tak měřila 192 kilometrů, respektive 222 kilometrů pro auta a kamióny. Cíl čekal závodnickou ekipu ve městě Córdoba.

Motorky

Dnešní rychlá trať s přejezdy říčních toků nejlépe sedla portugalskému jezdci Rubenovi Fariovi na KTM, který za sebou nechal obhájce loňského prvenství Cyrila Desprese na stroji stejné značky – ztratil však jen 29 sekund. Třetí skončil Španěl Marc Coma také na KTM s časem –1:15.

Ve srovnání s minulými ročníky je letošní zastoupení kategorie motorek českými jezdci poněkud bídné, protože „v našich barvách“ jedou pouze dva stroje. Prvním z nich je Yamaha WR 450 F Davida Pabišky z týmu KM Racing, který dnes dojel se ztrátou –15:28 na 34. místě. Druhým Čechem v jedné stopě je Jan Veselý z Czech Dakar týmu na 96. místě (–34:06).

Čtyřkolky

Se stále vzrůstající oblibou čtyřkolek a hlavně s účastí pětinásobného vítěze rallye Dakar Josefa Macháčka je stále sledovanější i tato kategorie. Hned na úvod závodu se oběma českým jezdcům týmu KM Racing dařilo a, jak se říká, ukázali svým soupeřům záda. Obsadili nejvyšší příčky v pořadí – první Macháček na stroji Yamaha Raptor 900 a druhý Martin Plechatý na čtyřkolce stejné značky se ztrátou 66 sekund. Třetí skončil Argentinec Halpern s víc než tříminutovou ztrátou.

V boji o prvenství v úvodní etapě dlouho zůstával také Polák Rafael Sonik, ale v celkových výsledcích zatím nefiguruje. Vítěz loňského ročníku Argentinec Marcos Patronelli je po první etapě devátý s přibližně desetiminutovým mankem. Přestože dorazil na start měřeného úseku pozdě, organizátoři mu dovolili do závodu odstartovat. Jeho bratr Alejandro figuruje na páté příčce.

Auta

V kategorii aut se naplno rozpoutala všemi očekávaná bitva mezi dvěma nejsilnějšími týmy na rallye Dakar – Volkswagen Motorsport a BMW X–Raid. Premiérové prvenství získal bývalý španělský jezdec rallye „El Matador“ Carlos Sainz ve volkswagenu s náskokem 1,5 minuty před svým největším rivalem Stephanem Peterhanselem jedoucím za tým BMW X–Raid. Další v pořadí skončily tři volkswageny pilotované Nasserem Al–Attiyahem z Kataru (–2:16), Američanem Markem Millerem (–3:49) a Jihoafričanem Ginielem De Villiersem (–3:53).

1. etapa rallye Dakar 2011 – automobily

Nejlepší české posádce ve voze Mitsubishi Pajero GLX týmu Vinland složené řidičem Michalem Hondou a navigátorem Honzou Tománkem patří 44. místo a do cíle první etapy si dovezli téměř 45minutové manko. O deset příček za nimi skončil Hummer H3 EVO týmu Offroadsport pilotovaný Zdenkěm Sládkem (–48:04) s Miloslavem Janáčkem jako navigátorem. S víc než hodinovou ztrátou, konkrétně –1:06:57, dojela posádka týmu Vinland ve složení Peter Mikula a Ivan Novák.

Kamióny

Aleš Loprais se zkušeným navigátorem Josefem Kalinou se snaží držet ruského kamazu Vladimira Chagina, ale podle výsledků to vypadá, že to nebudou mít jednoduché. Loňský vítěz kategorie kamiónů „mistr volantu“ Vladimir Chagin opět šlape svému kamazu na plyn a začíná sbírat vítězství. V průběhu rychlostní zkoušky stále navyšoval vedení před nejprve třetím a potom už druhým Alešem Lopraisem a nakonec dojel s náskokem 4:41 minuty. Na Dakaru získal celkově už své 57. vítězství.

S víc než minutovým odstupem skončil Rus Firdaus Kabirov následovaný svým týmovým kolegou Eduardem Nikolaevem (–9:16). Pátá dojela tatrovka Brazilce De Azeveda (–10:35), v jehož posádce je i český mechanik Jaromír Martinec, kterou následovala další tatra, tentokrát ryze české posádky ve složení Marek Spáčil, Jan Vodrhánek a vítěz evropského poháru tahačů David Vršecký (–13:18).

Kategorie kamiónů je z pohledu českých posádek a jezdců tradičně nejvíc zastoupena. Letos se postavilo na start pět vozů, z toho čtyři tatry a jedna liazka. Poslední tatru ve startovním poli řídí Martin Kolomý z Czech Dakar týmu, který od loňského ročníku přesedl z asistenčního do ostrého kamiónu. V jediné liazce na letošním Dakaru jede posádka ve složení Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl a Jan Bervic z týmu KM Racing. Oba dva kamióny do cíle zatím nedorazily.

Popis trasy druhé etapy z Córdoby do San Miguel de Tucuman:
Trasa této etapy má nové prostředí. Orientace soutěžících bude mít jasný směr na sever. Budou vedeni k lesům na horizontu a okolí bude porostlé křovinami – zkrátka jako v buši. Na část etapy budou opět motorky a čtyřkolky odděleny od aut a kamiónů. Akrobati na dvou kolech budou mít polní cvičení na staré cestě s mnoha zajímavými skoky. Také posádky aut mohou čekat hrbolatou trasu. „Podávat“ se budou boule a výmoly ve velkém množství.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio