8. etapa: písečné duny jako dezert

10. leden 2011

Včerejší etapu nedokončilo 18 strojů, takže dnes se na start v Antofagastě postavilo 262 posádek a jezdců – 112 motorek, 17 čtyřkolek, 88 aut a 45 kamiónů. Cíl v Copiapu byl vzdálen 776 kilometrů a náročná rychlostní zkouška měřila 508 kilometrů.

Na programu dnešní etapy opět nechyběly písečné duny, ale ty na závodníky čekaly až na konci měřeného úseku. Nejdřív se museli poprat s náročnou navigací v otevřeném terénu, kde to měli obzvlášť nejlepší jezdci na motorkách a čtyřkolkách velmi těžké, protože na trať vyráželi mezi prvními.

Motorky

V úvodní části měřeného úseku rychlostní zkoušky se blýskl portugalský jezdec Paulo Goncalves, který byl na 43. kilometru nejrychlejší – zdolal ho za 27:16. Potom ale přišel smolný 55. kilometr, kde Goncalves utrpěl těžký pád z motorky. Po dojezdu do prvního kontrolního bodu, kde si stěžoval na bolesti ramene, mu doktoři zjistili zlomeninu klíční kosti. To pro portugalského jezdce bohužel znamenalo konec rallye Dakar.

Do vedení se posunul Marc Coma, druhý byl Cyril Despres, oba na KTM, a třetí domácí favorit Francisco Lopez Contardo, přezdívaný Chaleco, jedoucí na aprílii. Ve stejném pořadí uháněli až do cíle v Copiapu, kde měl Despres po víc než šestihodinové jízdě ztrátu 1:55 a třetí Contardo 4:21. Nic se nezměnilo ani v průběžných výsledcích kategorie motorek – Marc Coma navýšil náskok ve vedení na druhého Cyrlia Desprese na 9:19 a na třetího „Chaleca“ na 22:48.

David Pabiška z týmu KM Racing dokončil osmou rychlostní zkoušku se ztrátou bez mála 1,5 hodiny na 38. místě. V průběžných výsledcích zůstává na 30. místě. Jan Veselý z Czech Dakar týmu do cíle etapy dorazil na 66. místě s časem –2:54:33 a celkově mu patří 65. příčka.

Čtyřkolky

V barvách českého týmu KM Racing jede dvacetiletý Polák Lukasz Laskawiec, loňský mistr Evropy v cross country a nováček na Dakaru. V první polovině závodu se trochu rozkoukával, ale teď chytil ten správný vítr do plachet a zajíždí výborné časy. Dnes byl v první polovině rychlostní etapy vůbec nejrychlejším čtyřkolkářem, když vedl dokonce s náskokem víc než osmi minut před argentinskými jezdci. Nakonec dojel na skvělém třetím místě, jedenáct minut za vítězem rychlostní zkoušky Argentincem Patronellim.

Včera skončil na třetím místě za druhým Argentincem Halpernem a prvním Macháčkem – ten nakonec sedmou etapu vyhrál, přestože byl původně třetí o téměř devět minut ze Argentincem Halpernem. Tým KM Racing totiž vznesl protest na nefungující GPS na Macháčkově stroji a při projednávání vyšlo najevo, že mu organizátoři omylem nahráli software pro motorky. Díky tomu z výsledného času odečetli 10:20 minuty a to znamenalo posun na první místo.

Dnes dojel Josef Macháček druhý se ztrátou osmi minut na Argentince Patronelliho. Průběžnému lídru kategorie čtyřkolek, dalšímu argentinskému závodníkovi Tomasi Maffeiovi, se stejně jako včera na trati nedařilo a v polovině rychlostní zkoušky kolem 250. kilometru měl už víc než tříhodinovou ztrátu. Díky tomu klesl z celkového prvního místa hluboko do startovního pole. Dnešní etapu navíc ještě ani nedokončil.

Auta

Ze začátku rychlostní zkoušky to opět vypadalo na souboj dvou největších rivalů o titul v kategorii automobilů na rallye Dakar 2011, týmů Volkswagen Motorsport a BMW X-Raid. Nejrychlejší byl překvapivě Američan Mark Miller z VW, ale Peterhansel s BMW byl jen o 14 sekund pomalejší. Třetí byl De Villiers opět z VW, čtvrtý jeho týmový kolega Sainz, pátý nejrychlejší čas zajel Polák Holowczyc z BMW a šestý byl Attiyah, poslední z pilotů týmu Volkswagen (–1:08).

Potom se však v popředí seřadily čtyři volkswageny vedené zkušeným Carlosem Sainzem. Jihoafričan De Villiers byl druhý, ale pak ho na třetí místo odsunul týmový kolega Attiyah a vyčkával, jestli španělský „El Matador“ neudělá chybu nebo jestli náhodou nezapadne v náročných písečných dunách, které na závodníky čekaly před koncem rychlostní zkoušky.

Co myslíte, zapadl Carlos Sainz v písečnách dunách? Ano a hned dvakrát, vyprošťováním vozu ztratil přibližně 6,5 minuty. Toho využil Nasser Al-Attiyah a dojel si pro vítězství v osmé etapě. Druhý byl tedy Sainz a třetí skončil další VW Giniela De Villierse (–17:22). Katařan se však v bivaku v Copiapu neradoval jen ze svého jedenáctého celkové dakarského vítězství, ale dnešní prvenství ho posunulo do čela průběžné klasifikace kategorie automobilů, protože na startu dnešní etapy byl mezi ním a prvním Sainzem rozdíl jen 1:22. Teď tedy vede Attiyah s náskokem 5:14 před Sainzem.

Na průběžné třetí místo se posunul volkswagen Giniela De Villierse, protože doposud třetí Stephane Peterhansel s BMW dnes na trati ztratil 1 hodinu a 13 minut na nejrychlejší automobil a klesl na čtvrtou příčku.

Kamióny

Vladimir Chagin už nevydržel Lopraisova dvě předchozí vítězství a dnes už prostě musel vyhrát. Provedl to způsobem jemu blízkým, tedy start–cíl, přestože vyrážel na trať se svým kamazem jako třetí, a neměl tedy prázdnou cestu. Záda mu kryl jeho týmový kolega Kabirov a na třetím místě jel Loprais. Pozici držel ještě na 150. kilometru RZ, ale okolo 200. kilometru figuroval na devátém místě s téměř 22minutovou ztrátou.

Do cíle v Antofagastě se však dokázal propracovat zpět mezi první kamióny a nakonec dojel čtvrtý se ztrátou 41:36. Přední příčky obsadila trojice ruských kamazů v pořadí první Chaginův, druhý Kabirovův (–31:49) a třetí Nikolaevův (–36:55). V průběžném hodnocení se tedy vrátil do čela Vladimir Chagin, druhý je Firdaus Kabirov (–3:27) a třetí Aleš Loprais (–29:36). Liazka Vlastimila Vildmana do cíle osmé etapy zatím nedorazila – naposledy figurovala ve výsledcích na desátém průjezdovém bodě se ztrátou už 3,5 hodiny.

Popis trasy 9. etapy z Copiapa a zpět:
Ujeté kilometry další etapy můžeme na okruhu Copiapo–Copiapo klidně nazvat tichou procházkou pouští. Jenže výsledek bude pro účastníky závodu dlouho ve hvězdách kvůli velkým písečným dunám, které budou v průběhu dne dominovat. V těchto místech čekají pasti v podobě hlubokých písečných kaňonů. Ty vyřadí nebo zbrzdí všechny, kteří zvolí nesprávnou cestu a budou se muset z díry nějak vyškrábat. V průběhu této etapy plné nástrah se dá hodně ztratit, ale také hodně získat. To se týká hlavně expertů na jízdu v dunách. Základní rada zní: správně a včas upustit tlak v pneumatikách. Pro zpestření budou motorkáři startovat hromadně po řadách – nejrychlejší v řadě po deseti a následovat budou skupiny po dvaceti.

Antofagasta–Copiapo (776 km / RZ 508 km)

Automobily:
1. Attiyah, Gottschalk (Katar, Něm./Volkswagen) 5:16:30, 2. Sainz, Cruz (Šp./Volkswagen) –6:36, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Volkswagen) –17:22.

Průběžné pořadí:
1. Attiyah 28:39:50, 2. Sainz –5:14, 3. De Villiers –48:45.

Motocykly:
1. Coma (Šp./KTM) 6:05:02, 2. Després (Fr./KTM) –1:55, 3. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) –4:21, ...38. Pabiška (ČR/Yamaha) –1:28:29, ... 66. Veselý (ČR/Yamaha) – 2:54:33.

Průběžné pořadí:
1. Coma 32:18:52, 2. Després –9:19, 3. Lopez Contardo –22:48, ...30. Pabiška –7:39:32, ...Veselý –14:52:51.

Čtyřkolky:
1. A. Patronelli (Arg./Yamaha) 7:57:26, 2. Macháček (ČR/Yamaha) –8:02, 3. Laskawiec (Pol./Yamaha) –11:00.

Průběžné pořadí:
1. A. Patronelli 39:45:14, 2. Halpern (Arg./Yamaha) –58:32, 3. Macháček –2:41:48.

Kamióny:
1. Chagin 6:01:12, 2. Kabirov –31:49, 3. Nikolaev (všichni Rus./Kamaz) –36:55, 4. Loprais (ČR/Tatra) –41:36.

Průběžné pořadí:
1. Chagin 32:42:00, 2. Kabirov –3:27, 3. Loprais –29:36.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio