Aby brzdy brzdily

29. červen 2010

Není umění sešlápnout plyn až na podlahu. Rozjet to umí každý, ale ubrzdit to? Každý závodník vám prozradí, že právě brzdy jsou to, díky čemu dokáže získat na soupeře potřebné metry. Pravda, silnice nejsou závodní trať, ale brzdy v běžném provozu mají stejný význam. Zjistit, že je nemáme v pořádku, třeba před plným přechodem pro chodce, by asi nechtěl nikdo z nás. Nemusí být přímo nefunkční, ale stačí, když bude brzdná dráha o několik metrů delší. Proto bychom i při jejich opravě měli dbát určitých zásad.

Vždy bychom se měli jasně dohodnout na tom, co se bude na autě dělat, a to platí i v případě brzd.

„Servis vám sdělí, že stačí vyměnit brzdové destičky, protože kotouče jsou ještě v dobrém stavu, nebo že na zadních bubnových brzdách už začíná pronikat brzdová kapalina a pod manžetkou je znát, že je potřeba vyměnit brzdové válečky, a tak dále. Brzdy se prostě musí pojmout jako celek a klientovi je potřeba vysvětlit, co je a není dobře,“ radí Josef Jíša z Bosch Car Servisu.

Nikdy by nám však servis neměl provádět jakoukoli opravu navíc bez konzultace s námi, a to ani za předpokladu, že následně zjistí, že původně domluvený rozsah nebude stačit. Nejčastěji měníme brzdové destičky, které se opotřebovávají nejrychleji. Po čase pak dojde i na výměnu kotoučů. Pak platí jedna zásada. „Pokud měníte brzdové kotouče, v každém případě vyměňte i brzdové destičky. To je určitá zásada.“

Svému servisu zpravidla důvěřujeme, ale můžeme dát auto do neznámého, kde si musíme dát pozor, jaké díly byly při opravě použity. Na trhu je totiž velmi mnoho levných plagiátů a každý se tak nějak snaží ušetřit. I renomované firmy potvrzují, že se jedná o padělky, které jsou na první pohled k nerozeznání od originálu. Liší se třeba jen odstínem barvy obalu. Přitom jejich kvalita a především funkčnost jsou leckdy až život ohrožující.

Jako laici nemáme šanci takové náhražky rozeznat, a tak jsme plně v rukou odborníků. „Na účtence by mělo být napsáno přímo číslo dílu - to zahrnuje název společnosti, která brzdové destičky vyráběla, a samotné číslo dílu. Podle něj se totiž dá zpětně dohledat kvalita i původ dílu.“

Máme tak možnost dohledat, zda jsme dostali kvalitní originální náhradní díl. Po jakékoli opravě brzd bychom měli mít na paměti, že paradoxně platí: brzdy po opravě nebrzdí!

„Zkušební jízda je součástí opravy. Než si však brzdové destičky sednou, samozřejmě záleží na způsobu jízdy, trvá to průměrně 500 kilometrů. Rozhodně se vyplatí zajíždět brzdy pomalu a nepřehřívat kotouče, protože se vám to vrátí v jejich vyšší životnosti,“ uzavírá Josef Jíša.

Po jakékoli opravě brzd bychom si tedy nejprve měli vyzkoušet jejich účinnost, ale ne nějakým plným brzděním, abychom je takzvaně neupekli.

autor: pgj
Spustit audio