Agresivita za volantem se musí trestat

29. červen 2011

Několikrát v posledních měsících se diskutovalo o agresivitě na našich silnicích. Asi nejvíc se v médiích objevily případy „Lacina“ a „Trpišovský“. To je však jen špička ledovce. S agresivitou a rádoby vychováváním ostatních se setkáváme dnes a denně.

Na základě čeho lze takové nebezpečné chování postihovat? Jak na agresivitu pamatují paragrafy? V rámci dopravních předpisů bohužel nijak. „Platí pouze obecná povinnost, že účastník provozu se musí chovat ohleduplně a ukázněně, aby neohrožoval sebe ani ostatní, nicméně zvláštní důraz na agresivní chování v zákoně kladený není,“ konstatuje nepříjemný fakt právník Jan Kněžínek.

V bodovém systému sice najdeme trestné body například za ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu nebo ohrožení chodce, ale agresivita je trochu něco jiného. Agresory je potřeba rozdělit do dvou skupin. „V první skupině řidičů jsou ti, kteří přímo neohrožují konkrétní vůz, ale vytvářejí velmi nebezpečné situace – například projíždějí v protisměru jednosměrnou ulicí nebo předjíždějí na plné čáře. Druhou skupinou jsou takoví řidiči, kteří už konkrétní vozidlo ohrožují – například takzvané myškování v provozu nebo najíždění na další vozidla. Všechny zmíněné případy chování na silnici lze kvalifikovat jako trestný čin,“ vysvětluje další právník Jan Černý.

Takové najíždění na jiné auto, prudké brždění, zkrátka takovéto rádoby vychovávání, je vědomým jednáním a jako takové může být vyšetřovatelem posouzeno jako trestný čin. „Je to spojováno s trestnými činy ublížení na zdraví a obecné ohrožení, ale vidím zde i skutkovou podstatu trestného činu vraždy, byť ve stádiu pokusu.“

Agresivní chování zpravidla vyplave na povrch až ve chvíli, kdy dojde k nehodě, ale není to podmínkou. „K dopravní nehodě vůbec dojít nemusí, stačí samotný skutek, který agresor spáchá, a už jde o stádium pokusu.“

Za takové trestné činy hrozí nemalé tresty. „U vraždy ve stádiu pokusu hrozí pachateli 10–18 let odnětí svobody, při těžkém ublížení na zdraví, i ve stádiu pokusu, 3–10 let a u obecného ohrožení je sazba odnětí svobody na 3–8 roků,“ dodává Jan Černý.

Samozřejmě, kde není žalobce, tam není soudce, ale trestat agresivní chování za volantem lze i u nás, jak ukázaly i případy z posledního roku. Auto je prostě zbraň a kdo ohrožuje vědomě jiného, může být potrestán.

autor: pgj
Spustit audio