Auta, která zasáhla povodeň, mohou být životu nebezpečná!

8. červen 2013

Moderní auta jsou plná elektroniky. Jestliže jimi prošla povodeň, pak mohou být ale při dalším provozu až nebezpečná. Proto je potřeba je nejprve nechat pořádně zkontrolovat v servisu. Platí totiž, že čím modernější auto, tím je menší šance, že ho po povodni zachráníte.

Řídících jednotek v autech rok od roku přibývá. Vždyť už superb první generace jich měl před pěti lety 36. Zjednodušeně řečeno to jsou počítače, které se starají o správnou funkci jednotlivých částí auta. Dnes už neřídí jenom chod motoru, ale dbají také o naši bezpečnost. Najdeme je pak prakticky po celém autě.

„Řídící jednotky jsou uložené na takových místech, která se dají těžko odhalit pouhou prohlídkou. Například kondenzátor u hybridního citroenu je umístěný za levým předním kolem, což je věc, kterou člověk normálně vůbec neví,“ konstatuje soudní znalec Zbyněk Hozák.

Čtěte také

Pravda, hybridů u nás zas tolik nejezdí, ale takové ABS už dnes má povinně každé auto. A to může po té, co autem prošla špinavá voda, selhat i několik týdnů nebo měsíců potom. „Po zkušenostech z minulých záplav se takovéto věci staly třeba po měsících provozu vozidla,“ dodává Zbyněk Hozák. Důvod je jednoduchý.

„Záplavová voda – nejedná se pouze o vodu. Jde o směs vody a bahna. Tyto usazeniny, které se dostanou do elektroinstalace, můžou v některých obvodech způsobit opravdu vážnou škodu a to má značný vliv na bezpečnost silničního provozu,“ varuje Zbyněk Hozák.

Taková voda může obsahovat navíc nejrůznější chemikálie, ty napadnou citlivá místa auta, a to se může postupem času stát doslova životu nebezpečné. „Čidla airbagů jsou umístěná v přední části vozidla za předním nárazníkem a jsou to elektrické spoje. Může dojít k jejich poškození a k nenadálému vystřelení airbagu,“ dodává.

Můžete mít nefunkční airbagy!

Poškozená elektroinstalace může mít také na svědomí špatné načasování výbuchu airbagu. Ten se pak místo toho, aby nás ochránil, snadno promění ve vražednou zbraň.

„V případě, že dojde k pozdější aktivaci, například 15-20 milisekund, dochází k tomu, že hlava řidiče se může dostat do kontaktu s volantem a v ten samý okamžik dojde k aktivaci airbagu. Takže nejen, že řidič narazí do výbavy vozu, ale ještě dostane protináraz od systému, který mu má zranění minimalizovat,“ popisuje Libor Vítkovský ze servisu značky Mercedes.

Čtěte také

Proto obecně platí, že moderní auto, které bylo zaplaveno výš než po prahy, musí bez výjimky do servisu na odbornou prohlídku. V řadě případů se pak jeho následná oprava nevyplatí. A to mluvíme o autech i pět až sedm let starých.

autor: pgj
Spustit audio