Auta s naftovým motorem: Nejvíc se prodávají v posledních letech

2. říjen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy motor auta (ilustrační foto)

Ještě před deseti lety by se emisní skandál Volkswagenu dotýkal jen menšiny řidičů. Většina osobních aut totiž jezdila na benzín. V posledních letech se ale situace radikálně změnila. Kdo si kupuje nové auto, většinou volí právě naftový motor. A to i u nás.

„V Západní Evropě je podíl naftových motorů vyšší už od roku 2007, 2008 a v posledních letech je to tak i v České republice,“ říká analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak a jeho slova potvrzuje i statistika. Před deseti lety mělo dieselový motor jen každé čtvrté nově registrované auto, zatímco teď je poměr nafta-benzin prakticky 1:1.

Čtěte také

Méně "žere" a více toho vydrží

Důvod, proč motoristé dávají přednost hlučnějšími motoru, je podle jednoho z řidičů celkem jednoduchý. „Naftový auto vydrží mnohem víc a má nižší spotřebu a je rozdíl jezdit za pět litrů nafty nebo deset litrů benzínu na 100 kilometrů.“

V současné době stojí litr nafty o 1,50 méně než litr benzínu. Ale i v dobách nedávno minulých, kdy byl poměr cen obrácený, lidé auta s naftovým pohonem kupovali poměrně hodně. Už pár let se to drží na 42 procentech nově registrovaných aut. A jak připomíná šéf Besipu Martin Farář, nejde jen o spotřebu. „Češi mají rádi takový ten odpich odspoda, což naftová vozidla dovolují, mají lepší rozjezd. Ale nevýhodou je, že jsou taková auta náchylnější v zimě, problematicky se startují.“

Čtěte také

Vyšší jsou provozní náklady, ale především i kupní cena. A tak se diesel vyplatí hlavně těm, co hodně jezdí. „Až při najetí 30 nebo 10 tisíc kilometrů ročně se smazává investice, která při nákupu nového vozidla oproti benzínovému je,“ upozorňuje Martin Farář.

Dieselový motor je také složitější a dražší na výrobu. Nafta je prakticky odpadem při destilaci ropy a tak je v ní hodně znečišťujících příměsí. Na rozdíl od benzínu, který je výslednou složkou a je velmi čistý. O to složitější je pak pro automobilky vyrobit dieselový motor, který bude splňovat stále přísnější emisní normy.

autor: evk
Spustit audio