Auta se tváří méně ojetá než jsou – po stočení tachometru. U nás totiž není trestné

20. březen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02163089.jpeg

Stočení tachometru před prodejem ojetiny je u nás naprosto běžné. Každoročně prodávající takto upraví statisíce aut a kupující kvůli tomu samozřejmě platí vyšší ceny. Odhaduje se, že obchodníci takto vydělají až 4 a půl miliardy korun oproti reálným cenám ojetin. Tomu chtějí úředníci od počátku roku zamezit.

Stáčení ale i pouhé nabízení přístrojů a programů ke stáčení tachometrů je trestné například v Německu nebo Belgii. U nás tuto možnost smetli z návrhu zákona poslanci loni, a tak je i nadále prakticky nepostižitelné. Musí se totiž jednoznačně prokázat úmysl oklamat kupujícího. Proto bychom si vždy měli dát pozor a v kupní smlouvě se nepokojit se stavem tachometru, ale s údajem skutečně najetých kilometrů. Ty by měly být do budoucna evidovány.

Čtěte také

„Pracuje se na novelizacích vyhlášky o pravidelných technických prohlídkách a pravidelném měření emisí, která v sobě bude obsahovat přesná pravidla záznamu stavu počítače najetých kilometrů vůči provádění pravidelných technických prohlídek,“ vysvětluje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.

Stav tachometru by se tedy zaznamenával při každé technické prohlídce, ale i změně majitele při evidenční kontrole. Vždyť ročně se u nás podle údajů Martina Pajera ze společnosti Cebia přeprodá na 580 tisíc vozidel. „Bylo by omylem se domnívat, že tento počet vozidel, je počet, který se prodá přes bazary – přes bazary se z toho prodává v podstatě 250 tisíc a zbytek je mezi občany.“

Podvedení budete několikrát

No a každý se snaží prodat za co nejvyšší cenu, a tu každý navíc kilometr najetý snižuje. A firem, které vám ochotně tachometr stočí, jsou na internetu desítky. „Jste podvedený dvakrát, jednou finančně – platíte více za vůz, který je více ojetý, více opotřebovaný a za druhé nevíte, kdy přesně máte provést jakou kontrolu, aby se váš vůz náhodou nestal vražedným nástrojem,“ varuje Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Zhruba 30 % prodávaných ojetin je každoročně dovezeno ze zahraničí. „My jsme v posledních dvou měsících prováděli test, kdy jsme si vzali všechna vozidla, která byla v České republice převezena z Dánska od roku 1995, a vlastně jsme zjistili, že 60 % procent vozidel bylo stočených. Průměrně bylo stočeno zhruba 90 tisíc kilometrů. Z toho vyplývá, že každý kdo má technický průkaz vozidla a má tam naspáno dovoz z Dánska, tak má zhruba 60% pravděpodobnost, že bylo vozidlo stočené,“ upozorňuje Martin Pajer.

Čtěte také

A výjimkou nejsou tachometry stočené o sto nebo sto padesát tisíc kilometrů. „Obecně můžeme říct, že když si někdo koupí vozidlo stočené zhruba o padesát tisíc kilometrů, tak se na něm dá 30 nebo 40 tisíc korun vydělat,“ dodává Martin Pajer.

Dokud tedy nebude fungovat povinná evidence stavu tachometru, která by se měla navíc propojit celoevropským systémem Eucaris monitorujícím technický stav vozidel, měli bychom být ostražití a auto si nechat minimálně v autorizovaném servisu prověřit.

autor: pgj
Spustit audio