Automobilové trendy z tokijského autosalónu
Když jsme před několika lety mluvili ve vysílání o prvních elektromobilech, někteří z vás možná doufali, že jde o výstřelek. Teď už je situace taková, že každý nový koncept je přinejmenším hybridní, třeba nový Volkswagen Crosscoupé. Většina novinek však rovnou vyjede jen s elektromotorem – například Honda EV-Ster.
Než se pustíme do všech hybridů a elektromobilů, které často připomínají auto jen vzdáleně, řekněme si o novinkách, které používají něco tak obyčejného, jako je spalovací motor. Například VW ukázal v Tokiu zvýšený Passat Alltrack.
„Výhodou nového modelu je, že nabídne jednak pohodlné cestování pro pět lidí, zároveň zvládne to, co většinou lidé požadují od vozů kategorie SUV, a ještě vypadá velmi atraktivně,“ říká Klaus Bishoff z Volkswagenu.
Passat Alltrack je například budoucím konkurentem Volva XC70, Audi A4 Allroad nebo Peugeotu 508 RXH. Passat se stejnou světlou výškou jako Škoda Octavia Scout (16 cm) bude k dispozici na jaře příštího roku také v provedení s pohonem všech kol.
Passat Alltrack nebo Toyota GT-86
Kromě passata představil Volkswagen v Tokiu také studii Crosscoupé, což je sportovně tvarované malé SUV s hybridním agregátem. Ještě než definitivně opustíme svět spalovacích motorů, zastavme se u jednoho sportovního vozu – se zhruba dvouletým zpožděním totiž vyjíždí sériová Toyota GT-86.
Dlouho očekávaný malý sporťák s pohonem zadních kol a motorem typu Boxer o výkonu 200 koní by se měl v Česku objevit v létě – cenovku čekáme kolem 850 tisíc korun. Další sporťák představila Honda – proti toyotě je mnohem menší, chybí mu střecha i spalovací motor. „Na tokijské motorshow ukazujeme hned tři koncepty – jedním z nich je mikroauto, sedan AC-X a sporťák EV-Ster. Tato auta demonstrují příklon Hondy k elektřině a k čistému životnímu prostředí,“ komentuje Toshinobu Minami z Hondy.
Koncepty Honda atraktivních tvarů se zpravidla množstvím obrazovek, displejů a se světlomety a svítilnami z LED diod zaujaly i tím, že jim všem chyběl volant – místo něj měly dva joysticky, které známe třeba z pásových nakladačů.
Není pivo jako pivo
Nissan nás baví svým konceptem Pivo – malým městským elektromobilem s natáčecími oběma nápravami. Francois Bancon z Nissanu nevylučuje, že se pivo dostane do sériové výroby. Mohlo by to trvat asi tak tři roky.
Daleký horizont automobilové budoucnosti prezentovala na autosalónu Toyota s konceptem Fun-vii. V materiálech označených jako Garáž 20XX se prohánělo třímístné vozítko s malými křidélky v zadní části, jehož celý vnější povrch je jakousi velkou obrazovkou, kam je možné zobrazit jakýkoliv motiv z chytrého telefonu. Také interiér vozu je jednou velkou obrazovkou, táhne se od čelního skla po podlaze až do zádi. Vůz zvládne i automatickou jízdu bez zásahů řidiče.
I tento značně futuristický koncept potvrzuje rysy, které budou automobilovému světu společné v příštích letech – bude to elektromobilita, velký rozvoj městských přepravovadel a maximální synchronizace s chytrými telefony a s internetem.