Bolí vás hlava z klimatizace?
V anketní otázce jsme se vás ptali, jestli máte v létě zdravotní problémy spojené s používáním klimatizace v autě? 64 procent respondentů odpovídá, že ne, zatímco zbývajících 36 ano. Bohužel je velmi pravděpodobné, že si za to mohou sami.
Zdravotní problémy z klimatizace, které se většinou projevují nastydnutím, kašláním či rýmou, totiž mohou mít dvě základní příčiny. Tou první je špatné nastavení teploty. To by se totiž mělo odvíjet od teploty venkovní.
"Zpravidla platí, že teplotní rozdíl by měl být co nejmenší a řídíme se i našimi subjektivními pocity. Bude-li venku 40 °C, tak nenastavíme klimatizaci na 18 °C, ale klidně na 27 °C a sami na sobě budeme cítit, že nám tato teplota vyhovuje," doporučuje doktor Jaroslav Větvička, který se v pražské Střešovické nemocnici specializuje na zátěžovou medicínu.
Teplotní šoky při více než desetistupňových rozdílech nejsou pro tělo příjemné, byť pro zdravého člověka vcelku bezproblémové. U malých dětí anebo lidí s vyšším krevním tlakem ale mohou nastat zdravotní komplikace.
"U malých dětí může velice rychle dojít k přehřátí a dehydrataci, zvlášť je-li to cestování na delší dobu. U dospělí, kteří mají problémy s krevním oběhem nebo případně se srdcem, může dojít k dekompenzaci některých těchto problémů a dokonce až k akutní příhodě."
Ovšem i při správném používání autoklimatizace může dojít ke zdravotním problémům, které na první pohled mají podobné příznaky. Jenže důvod je jiný - špatná údržba, respektive zanedbání čištění klimatizace.
"Člověk kašle a má rýmu a svádí to na to, že se někde nachladil, ale tím to zpravidla nebývá, příčinou je nečistá klimatizace. Nejlepší indikátor je, když za jízdy jedete ze zapnutou klimatizací a potom ji vypnete, neměli byste čichem poznat žádnou změnu, pouze teplotu. U 60 až 70 procent změnu poznáte, a to je samozřejmě špatně," což ví velmi dobře z praxe Oldřich Biem z autoservisu Alfaomega.
Autoklimatizace by se měla pravidelně kontrolovat a dezinfikovat jednou až dvakrát ročně, přesto lidé většinou přijíždějí až ve chvíli, kdy jim smrdí vzduch ve voze anebo dokonce klimatizace vůbec nefunguje.
"Vzduch, který na vás vane z ventilátoru, je filtrován přes pylový filtr, který mají v současné době všechna moderní auta. Na něm se zachycují všelijaké bakterie. Po spuštění klimatizace systém zvlhne a jak na pylovém filtru, tak na tělese kondenzátoru v systému klimatizace, kudy fouká vzduch za účelem ochlazení, se vytvářejí bakterie, které díky ventilaci na sebe foukáte. Je tedy potřeba systému ventilace dezinfikovat."
Teoreticky si můžeme vyčistit klimatizace v autě sami - například na čerpacích stanicích se dají koupit čistící spreje. V praxi to ovšem není tak jednoduché.
"Samozřejmě musí vědět, kam má dezinfekci nafoukat a jakou má použít, protože často se používají dva spreje za sebou. Ale upozorňuji, že spousta těchto sprejů nefunguje."
Výhodnější, i když samozřejmě dražší, je obrátit se na odborný servis. Ten kromě dezinfekce zároveň prověří systém klimatizace a doplní chladící médium, kterým je zkapalněný plyn. A i když není autoklimatizace v provozu, pak se během roku postupně odpaří 5 až třeba 20 procent.