Česko je oblíbenou tranzitní zemí, kamiónům se u nás ale nevyplatí tankovat

19. srpen 2014

Běžný kamión s nádržemi o objemu klidně až 1500 litrů v praxi nemá moc důvodů, proč na cestě zastavit a natankovat. Kvůli různým okolnostem se to ale samozřejmě často stává, a proto autodopravci pečlivě sledují, kde cena nafty odpovídá její kvalitě. Stejně dobře vědí, ve kterých zemích na tranzitní trase se kvůli tankování zastavovat vůbec nevyplatí.

„Převážně jezdíme po Evropě, tady kolem Německa, Francie, Itálie, Polska. Tankujeme v Lucembursku, tam je nafta o 20 až 30 centrů levnější. Nemůžu říct, že máme na firmě špatnou naftu, ale když natankuju v Lucembursku, tak to auto jede jinak, je to prostě znát,“ popisuje řidič kamiónu Michal Kyral, že není nafta jako nafta. A velkou roli hraje samozřejmě také cena.

Čtěte také

„Když se člověk podívá do Německa, kolik tam stojí nafta, nebo v Itálii, kde jsem viděl v létě, že tam stála nafta 48 korun, tak to byla hrůza. O Francii mluvit ani nebudu. A kde se dá ještě levně natankovat? Co vím, tak ve Španělsku a v Belgii, když znáte benzinky mimo dálnici.“

Komu nevystačí nafta v nádrži, musí natankovat po cestě. Jenže jak říká ředitel české pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík, na hlavních tranzitních koridorech se cenová mapa velmi liší. Třeba tolik oblíbeným Českem kamiony často jenom projíždí. „Česká republika patří stále mezi země, kde se palivo spíš nevyplatí kupovat. Je to založené na tom, jak máme posazené hlavní komponenty, které přispívají k ceně paliva.“

Jako je hlavní spotřební daň. Ta v Česku činí 10 korun a 95 halířů na litr, naposledy se o korunu zvyšovala před třemi lety. Na konci letošního července se sice zdálo, že sněmovnou projde její snížení o 2 koruny a 50 haléřů. Jenže kvůli nestandardním manévrům s hlasováním skončí návrh místo v Senátu možná až u Ústavního soudu. Přestože spotřební daň zatěžuje cenu nejvíce, litr nafty navyšuje i 21procentní DPH a samozřejmě marže obchodníka.

Čtěte také

„V první polovině srpna jsou ceny na trasách Brno - Praha 38,82 koruny za litr. A potom dál, na trase Praha - Rozvadov, 38,36 korun,“ uvádí průměrné ceny na hlavním českém tranzitním koridoru Marek Paneš, marketingový ředitel společnosti CCS. Rozdíl oproti celorepublikovému průměru činí více než dvě koruny.

„Pokud je zahraniční dopravce vystaven těmto cenám na dálnicích, tak tady samozřejmě nezastaví, nenatankuje. My máme staticky opravdu významné procento, daleko víc jak polovinu zákazníků, kteří z ČR odjíždějí s plnými nádržemi, ale to proto, že si dokážou najít tu nejlevnější pumou se zachovanou kvalitou,“ uzavírá Ondřej Pavlík lidovým rčením – kdo hledá, ten najde.

autor: msk
Spustit audio