Český lišácký vynález na motorku
Přichází sezóna takzvaných posledních motocyklových vyjížděk. Všichni víme, že se tohle spojení nemá vůbec používat, proto se prostě jedeme projet za ještě teplého počasí, dokud není definitivně zima a plískanice. Jenže co takhle místo poslední vyjížďky udělat vyjížďku první – rozumějme rádoby začátečnickou – a na speciálním zařízení se v reálu naučit hluboké náklony a správné brzdění na motorce?
Motoškola po sezóně? Někteří z vás možná mručí pod vousy, že o něčem takovém se přece má mluvit na jaře a ne na podzim. Jenže na jaře už nebudete plni čerstvých zážitků a konkrétní problémy, které by vám instruktor mohl pomoct vyřešit, přes zimu zapomenete. Proto není vůbec od věci zajet si vyzkoušet, jak jste na tom s řízením motorky, zvlášť když máte unikátní možnost vyzkoušet si patentovanou novinku – speciální padací rám s opěrným kolečkem.
„Je to pomůcka, která pomáhá motorkářům, kteří se obávají naklonit motorku o 20 nebo 30 stupňů,“ říká Mirek Lisý alias Lišák, kaskadér a instruktor jízdy na motorce, který celou věc vymyslel a zrealizoval.
„Tímto mechanismem mohou motocykl bezpečně naklonit na obě strany a ztratit pocit strachu. Při takovém náklonu se motocykl nepřevrátí. Potom jsou další možnosti úchytu, kdy je motocykl nakloněn až do 45 stupňů. V takovém uspořádání může jezdec vyzkoušet kontakt kolene s povrchem jako na závodním okruhu a přitom za maximální bezpečnosti.“
Díky tomuto vynálezu je možné trénovat také intenzivní brzdění přední brzdou, což je další věc, ze které mají motorkáři často obavy.
„Jestliže se motocyklista pevně drží řidítek a nenechá se z motorky vystřelit, je schopen tento manévr ustát. Ovšem zažije obrovský šok a dá si pozor na citlivé zacházení s přední brzdou.“
Podobné speciální padací rámy viděl Mirek Lisý v cizině. Jeho rám je však prý lepší, protože jsou v něm zúročeny zkušenosti několika expertů, mezi jinými endurového matadora Františka Mrázka.
„Jawa kdysi dělala výrobu pro švédskou armádu a pro motocykly měli podobné nášlapy na sníh. S panem Mrázkem jsem se podělil o své zkušenosti, on přidal vlastní, a vymysleli jsme tedy podobný systém na kolečko,“ uzavírá Mirek Lisý.
Autor má na svůj vynález veskrze pozitivní ohlasy, a tak uvažuje o jeho malosériové výrobě pro motoškoly, aby se i další motorkáři mohli naučit bezpečné náklony a intenzivní brzdění.