Cestování po zemích: Německo

8. srpen 2008

Silnice a dálnice v Německu se často berou jako vzor pro ty naše. Je ale pravdou, že se problémy nevyhýbají ani tamním cestám. Komplikace nastávají hlavně v období, kdy začínají šestitýdenní letní prázdniny. V každé ze šestnácti spolkových zemí se jejich termíny liší a tento rok se pohybují mezi 23. červnem a 15. zářím. V této době pravidelně dochází na německých silnicích ke kolapsům. A jak je to s dopravními předpisy?

Pravidla jsou stejná jako ve většině evropských států. Řidiči by měli mít na paměti, že pro osobní auta a motocykly platí maximální povolená rychlost v uzavřených obcích 50 km/h, mimo obec 100 km/h, pro auta s přívěsem do 3,5 t je stanovena rychlost na 80 km/h a na dálnicích rychlost není omezena, je však doporučena na 130 km/h. Zvláště v letních měsících jsou na německých dálnicích kvůli dopravním omezením často vidět cedule s maximální povolenou rychlostí. Při snížené viditelnosti do 50 m platí na všech komunikacích maximální rychlost 50 km/h.

V Německu ale může překvapit i nižší rychlost, jak upozorňuje náš tamní zpravodaj Jiří Hošek: "České řidiče, kteří do Německa příliš nebo vůbec nejezdí, bych rád upozornil, že ve velkých městech se v mnoha lokalitách smí jet maximálně třicítkou; policisté to nezřídka kontrolují a bývají nekompromisní. Stejně tak bývá postrachem nezkušených řidičů značná hustota cyklistů, kteří jsou v Německu velmi chráněni. Při odbočování se tak do zpětného zrcátka vyplatí podívat radši dvakrát a nezapomenout na to, že se kolaři mohou přiblížit i zepředu. V Berlíně se vypráví průpovídka, podle níž se dvě věci neodpouštějí: nakopnout psa a porazit cyklistu."

Na místě smí policisté vybírat pokutu maximálně do výše 35 eur. Vyšší pokutu musí řidič zaplatit v průběhu následujícího týdne a její neuhrazení je potom vymáháno soudně. U cizinců bývá požadována záloha na pokutu, při jejím odmítnutí hrozí zabavení vozidla. Sankce za překročení rychlosti se pohybují od 10 do 425 eur (240 až 10 200 korun). V Německu je povolený obsah alkoholu v krvi 0,05 %. Nulová tolerance je u motoristů mladších 21 let a totéž platí i pro ty, kteří nevlastní řidičské oprávnění ještě ani dva roky. Jízda pod vlivem alkoholu je trestána pokutou od 250 až do 750 eur (6000 až 18 000 Kč).

"Jízda na německých dálnicích bývá pro našince požitkem, a to nejen pro často neomezenou rychlost. Němečtí řidiči jízdu po dálnici zvládají mnohem lépe než jejich čeští kolegové, jsou o poznání méně agresivní a většinou dodržují bezpečnou vzdálenost. Pokud by vás snad některý z šoférů rozčílil, pak připomínám, že v Německu hrozí za obscénní gesta pokuta."

A pozor, v Německu hrozí pokuta také za u nás tolik oblíbené problikávání pomalejšího auta dálkovými světly. Ačkoli dálniční síť v Německu patří k nejlepším a nejdelším v Evropě (cca 11 700 km), mýtné musí zaplatit pouze autobusy a nákladní vozidla. Osobní auta jsou bez poplatku, a to i při průjezdu tunelů. Na německých silnicích není povinné celodenní svícení. Výjimkou jsou motocykly a mopedy, které musí jezdit i ve dne s rozsvícenými potkávacími světly. Častým problémem je parkování. Policisté totiž nepoužívají botičky, ale auta rovnou odtahují. A nezapomeňte, že speciální ekologickou nálepku budete potřebovat pro vjezd do center některých velkých měst.

"Parkování v centrech měst se může stát pěkně drahou záležitostí, třeba v Mnichově nebo Hamburku můžete bez mrknutí oka zaplatit za několik hodin stání dvoumístnou částku v eurech. Některé parkovací plochy nejsou zatížené poplatky, ovšem vyžaduje se vyznačení příjezdu na bakelitových parkovacích hodinách, které se položí na palubní desku. Pokud je už náhodou nemáte, pořídíte je v podstatě u každé čerpací stanice."

Na dálnicích je třeba počítat s tím, že čerpací stanice jsou od sebe vzdáleny více kilometrů než u nás. Jinak cena pohonných hmot je zhruba stejná.

"Ceny benzínu i nafty jsou pořád ještě o malinko vyšší než v České republice, nicméně rozdíl je teď už skutečně velmi malý. Natural 95 stojí v průměrně 1,48 eur. Už nějakou dobu stojí u německých čerpacích stanic bezolovnatý benzín s oktanovými čísly 91 a 95 úplně stejně. Upozornil bych také na značnou vzdálenost mezi jednotlivými čerpacími stanicemi na některých dálničních úsecích. Typickým příkladem může být trasa z hojně navštěvované Rujány do Berlína; v okolí Neubrandenburgu a Prenzlau je skoro stokilometrový úsek bez jediné pumpy."

V případě dopravních problémů využijte linky tísňového volání 112. A pozor by si turisté měli dát zejména na frekventovaných místech. Občas se tam vyskytují kapsáři.

autor: krr
Spustit audio