Cestování po zemích: Portugalsko

16. srpen 2010

Prázdniny jsou v plném proudu a mnozí lidé stále řeší své poslední dovolené. Pokud jste se rozhodli vydat autem až na nejzápadnější cíp Evropy, do Portugalska, zapomeňte na cestu bez přípravy. Přece jen to není zrovna blízko, a tak je dobré si cestu dlouhou tři tisíce kilometrů řádně promyslet.

Portugalsko se vyznačuje poměrně hustou a kvalitní dálniční sítí, přičemž některé její úseky jsou placené. Na hlavních tazích je velice dobré dopravní značení, a to včetně průjezdních tras přes největší města. Poněkud horší s orientací je to na kruhových objezdech, kde jsou mnohdy na nájezdech i samotných objezdech semafory. Problematické značení bývá také v hustší zástavbě. Na vedlejších silnicích jsou sice někdy umístěny značky upozorňující na nutnost dát přednost v jízdě, nicméně hlavní silnice již označeny nebývají, a tak má řidič tendenci dát přednost vozidlu jedoucímu zprava, které je však omezeno takovouto značkou,“ upozorňuje Petr Klíma z české ambasády v Portugalsku.

Portugalsko je nejen zemí kvalitního vína, ale vyznačuje se také vpravdě jižanským přístupem k motorismu. Portugalští řidiči upřednostňují spíš dravější styl jízdy a budete si také muset zvykat na mnohdy odlišná pravidla a zvyklosti.

„Řidiči jsou tu dobří i špatní, asi jako všude jinde. Nelze o nich říci, že by nějak zvlášť oplývali ohleduplností, nicméně si nemyslím, že by člověk v Portugalsku zažil za volantem pernější chvíle než třeba na pražské Jižní spojce. Rozdílem proti české praxi je skutečnost, že se přes den nesvítí, a v tomto místě musím podotknout, že mnozí řidiči rozsvěcí světla až opravdu téměř za tmy. Také je nutno si zvyknout na ne vždy předvídatelné používání a hlavně nepoužívání směrových světel.“

Prostě blinkry Portugalci neznají. U nás oblíbené blikání světly ve chvíli, kdy někomu dáváme přednost, pro ně naopak znamená: Bacha! Jedu! Po takovém signálu tedy očekávejte, že vám to tam místní, jak se říká, pošle. Zpoplatněné úseky dálnic se platí na mýtných branách, které se označují slovem „portagem“. Průměrná cena činí asi 11,5 eur za 100 km, existují však poměrně značné odchylky směrem nahoru i dolů.

„Před mýtnými branami by turisté měli včas sundat nohu z plynu a zařadit se do pruhů označených piktogramy placení v hotovosti nebo kartou. Naopak nesmějí jezdit vyhrazenými pruhy pro abonenty služby Via Verde, které jsou označeny logem s bílým písmenem V v zeleném poli.“

Tato služba je určena spíše pro místní obyvatele, protože umožňuje pomocí snímače umístěného ve vozidle odečítat příslušnou výši mýta přímo z klientova účtu vedeného u jakékoliv portugalské banky.

Na dálnici si pak také ohlídejte maximální povolenou rychlost, která je nižší než u nás - 120 km/h. Ostatní rychlostní limity jsou stejné jako v Česku. V obci můžete jet maximálně 50 km/h a mimo obec pak 90 km/h. Nejčastější pokuty jsou pak v Portugalsku za špatné parkování a za nepřiměřenou rychlost.

„V prvním případě začíná pokuta na 30 €, ve druhém dokonce na 60 €, ale například při překročení povolené rychlosti o více než 60 km/h hrozí pokuta až 2500 € a odebrání ŘP až na 2 roky. V poslední době bývá také stále více pokutováno používání mobilního telefonu za jízdy, přičemž pokuty se pohybují od 120 do 600 € a hrozí i zákaz řízení. Pro zajímavost mohu uvést ještě některé další přestupky. Jízda přes nepřerušovanou čáru znamená pokutu v rozmezí 120 až 600 €, předjíždění zprava 250 až 1250 € a jízda na červenou 500 až 2500 €.“

Na druhou stranu alkohol je tolerován do úrovně 0,5 promile. Vyšší hladina však znamená pokutu v hodnotě minimálně 250 €. Nad 1,2 promile se už jedná o trestný čin, kdy provinilci hrozí kromě vysoké pokuty až 1 rok vězení a zákaz řízení motorových vozidel až po dobu 3 let. Pokud nějaké pravidlo pak v Portugalsku porušíte, nesnažte se smlouvat.

„Policisté bývají poměrně důslední a snahu o nějaké smlouvání bych předem zavrhl. K dobru lze místním policistům určitě připsat určitou sympatickou komunikativnost a snahu řidičům pomoci, ocitnou-li se v nesnázích.“

Při komunikaci s portugalskými policisty se lze zpravidla domluvit anglicky, španělsky nebo francouzsky. A jak je to v Portugalsku s parkováním?

„Určitě se vyplatí vyhledávat spíše placená, a pokud možno i hlídaná parkoviště. Je třeba si dávat pozor na parkování v blízkosti vjezdů a výjezdů z garáží, parkovišť a podobně, protože se pak lehce může stát, že na autě najdeme botičku nebo že auto nenajdeme vůbec, protože bylo mezitím odtaženo. Výhodou je, že ve městech bývá poměrně rozsáhlá a dobře značená síť podzemních parkovišť, takže bych doporučil parkovat právě tam, i když za to samozřejmě nějaké to euro zaplatíme.“

Pokud zavítáte do větších měst, buďte velmi ostražití.

„ Problémem je časté vykrádání automobilů na turisticky exponovaných místech, ale např. i na čerpacích stanicích. Proto bych rád varoval řidiče, aby v autě nenechávali (a už vůbec ne na viditelných místech) žádné cennosti a především doklady, peníze, pojistky a podobně. Podstatná část případů, kdy musíme s našimi občany na konzulátu řešit ztrátu dokladů, připadá právě na vykradená auta,“ varuje Klíma před nešvarem, který vám může nepříjemně zkomplikovat do té doby příjemnou dovolenou.


Podívejte se, kam se můžete vydat s Motožurnálem po Evropě, na větší mapě
autor: Adam Kebrt
Spustit audio