Cestování po zemích: Slovensko

15. srpen 2008

Dlouhé horské serpentiny, přecpané silnice, rozestavěné dálnice. Tak vypadají ve zkratce cesty na Slovensku. A vzhledem k tomu, že tam každoročně míří statisíce českých turistů, není od věci si připomenout, jak se na slovenských cestách jezdí a co může řidiče překvapit.

Měli byste mít na paměti, že existují dvě Slovenska. Jedno bohaté, západní plné nových vozů, které se prohánějí na přecpaných silnících a druhé chudé východní, kde se na rozbitých cestách prohánějí spíše děti a cyklisté. S tím souvisí i jedno nebezpečí, na které upozorňuje zpravodaj ČRo na Slovensku Lubomír Smatana.

"Polovina všech obětí dopravních nehod na Slovensku jsou právě cyklisté a chodci. O neslavné prvenství se dělí nahuštěná Bratislava s východními okresy, kde v obcích chybí chodníky, malé romské děti si hrají uprostřed silnice a opilí cyklisté padají pod automobily. Navíc dopravní značky jsou ze železa a dají se zpeněžit. To se týká i kanálů, a tak povolená šedesátka v obci je někdy až příliš nebezpečná."

Turisté většinou míří do Vysokých Tater, kam vedou z České republiky hlavní silnice a dálnice. Přesto je třeba se obrnit trpělivostí, protože dálniční síť je slabá a některé úseky, zvláště v údolí Váhu, překlenou rychlostní silnice až za několik let. Nejméně bezpečný úsek je mezi Žilinou a Ružomberkem.

"Cesta se klikatí údolím Váhu, řidiči nerespektují omezení rychlosti, dělníci stále něco opravují, takže úsek pod Strečnem v dopravní nehodovosti vede. Loni tam padající kamení zabilo mladou ženu z Čech, která seděla uvnitř auta. Místní motorista se pro změnu nedaleko Žiliny srazil s medvědem. Střety se zvířaty bývají na horských silnicích vůbec časté."

Týdenní dálniční známka stojí 150 slovenských korun, měsíční je dvakrát dražší a určitě se vyplatí. S tankováním není problém, i když vás možná překvapí některé malé čerpací stanice hned za českou hranicí, kde musíte nejdříve zaplatit zálohu a pak teprve obsluha přístroj spustí. Ceny pohonných hmot jsou podobné jako u nás. Parkování až na velká města problém není.

"Levné parkování v Bratislavě stojí 30 korun na hodinu, ale v centru nenajdete místo, a tak musíte vytáhnout stovku. Ve Vysokých Tatrách přijde celodenní parkovací lístek na 150 korun a platí na všech obecních parkovištích. Obecně lze říct, že za parkování u turistických cílů se vybírá skoro všude."

S dopravními předpisy na Slovensku si zatím lámat hlavu nemusíte. Stačí, když budete dodržovat ty české. Jsou totiž přísnější. Ani pokuty nepřevyšují ty naše a policisté se zaměřují především na alkohol a rychlou jízdu. Uplácení se nevyplácí.

"Na Slovensku fungují tzv. Speciální soudy zaměřené na korupci a za pětisetkorunový úplatek už několik lidí skončilo natvrdo ve vězení. Před pevnými a pojízdnými radary na silnicích pravidelně varují všechna místní rádia a paradoxně i veřejnoprávní stanice. Zda-li jsou ovšem policisté nekompromisní nebo se dají obměkčit češtinou, nemohu posoudit, jezdím podle pravidel a ještě si mně nevšimli," říká Lubomír Smatana.

Pokud řidič nerespektuje pokynů policie, čeká ho pokuta od 2000 do 4000 slovenských korun.

autor: krr
Spustit audio