Chytrá pneumatika ukazuje hloubku dezénu sama

Čtyři milimetry - magická hranice, která hraje hlavní roli v hodnocení zimní pneumatiky pro osobní auta. Tam, kde je značka Zimní výbava totiž musí mít pneumatika minimálně tuto hloubku. Odborníci sice přidávají ještě i věk, který by neměl přesáhnout čtyři roky, ale soustřeďme se na zákonnou normu. Jak změřit, jestli naše kola ještě vyhovují či už nikoli?

Kontrola hloubky dezénu by podle Jaroslava Braňky z Goodyearu měla být pravidelná nejen kvůli zákonným normám, ale především proto, že opotřebení kola může leccos napovědět o stavu auta.

"V případě, že pravidelně kontrolujeme tlak a hloubku dezénu, dáváme vozidlo pravidelně servisovat a kontrolujeme geometrii vozu, potom se samozřejmě pneumatiky sjíždí pravidelně."

A pokud tomu tak není, je zřejmě něco v nepořádku. Nová zimní pneumatika pro osobní auto mívá většinou kolem osmi milimetrů. A to, za jak dlouho se sjede na tu minimální polovinu, ovlivňuje mnoho faktorů.

"Záleží samozřejmě na způsobu jízdy, na podnebí, v jakém se jezdí, na typu vozovky, na hustění pneumatiky, zatížení vozu, nedá se nijak globalizovat, za jak dlouho se dezén sjede," myslí si Jaroslav Braňka.

Důležitou roli také sehrává kvalita pneumatiky, jak si pochvaluje například tento pán.

"Zrovna v mém případě se vždycky všichni překvapeně ptají, kolik mám na gumách najeto, a já jim řeknu, že už třicet. A ony jsou v podstatě netknuté, což je způsobené značkou a kvalitou gum, co jsem si koupil."

Navíc v případě dražší značkové pneumatiky snadněji můžeme kontrolovat hloubku vzorku. A nepotřebujeme ani žádné měřidlo, ať už jde o letní či zimní pneumatiky.

"U letních pneumatik jsou můstky na hloubku dezénu 1,6 mm a v okamžiku, kdy se dostaneme k můstku, poznáme, že pneumatika je na hranici životnosti. V případě, že používáme zimní pneumatiky, na některých jsou pomocné prvky, které indikují, že jsme na 4 mm. Pokud se podíváte po obvodu, například na vytočeném kole u řidiče, je to na pneumatice samozřejmě vidět."

Hloubka dezénu se ale samozřejmě dá i změřit. Existují speciální digitální měřáky, ale pro orientační změření stačí třeba pravítko, přičemž snazší je pochopitelně měření u sundané pneumatiky.

"Určitě si hloubku dezénu může hlídat každý sám. Buď pomocí jednoduchých řídících přístrojů, které jsou k dispozici v některých pneuservisech a samozřejmě jsou i sofistikovanější přístroje, kterými se dá hloubka vzorku hlídat."

Penumatiky se ale většinou neojíždí rovnoměrně, a proto bychom je měli měřit alespoň na třech místech po obvodu v dezénových drážkách - tedy na obou krajích a uprostřed. Platí pravidlo, že na hnací nápravu bychom měli dát méně sjeté pneumatiky, tedy s hlubším vzorkem. Povinné čtyři milimetry, které musí mít dezén zimní pneumatiky, totiž nejsou jen o splnění zákonné normy, ale především o naší bezpečnosti, jak zdůrazňuje pneumatikářský odborník Rudolf Smutný.

"Stopa pneumatiky odvádí určitý objem vody. Pokud je hloubka dezénu 4 mm, můžeme se bavit o 100 %, pokud je ale hloubka už jen 3 mm, ztráta odvodu je až 50%. Pak hrozí větší riziko aquaplaningu, takže hloubka je velmi důležitá z bezpečnostního hlediska."

Zbytečně delší brzdná dráha totiž může zbytečně způsobit kritickou situaci.