Co můžeš udělat hned, neodkládej na příště

10. srpen 2011

Levnější a prozíravější je vždy potížím předcházet než je řešit následně. Platí to obecně, takže i v případě péče o motorkářskou výbavu. Pokud chceme, aby nám většinou za velké peníze nakoupené věci dlouho a dobře sloužily, měli bychom jim po každé vyjížďce věnovat zhruba pět minut času.

Ti, kteří jezdí na motorce, vědí, že i po těch nejkratších vyjížďkách se na bundu, kalhoty, boty i helmu nachytá hmyz a prach. Hodit to vše hned po dojezdu domů někam do skříně a nechat čištění až na někdy příště je jednoznačně chyba. „Inertní nečistoty by měly být očištěny co nejdřív, protože čím déle tam jsou, tím více se zažírají do povrchového materiálu a potom jdou špatně umýt,“ říká Martin Buček ze společnosti Mucc-off.

Péče o textilní oblečení je podle něj snazší: stačí ho otřít navlhčeným hadříkem nebo houbičkou a nechat na větraném místě. Nejde o nic jiného než o zabránění agresivním zbytkům hmyzích těl v poškození materiálu. V případě kůže bychom měli po očištění obnovit její materiálové vlastnosti a k tomu už se hodí speciální prostředky. „Na kožené oblečení je utěrka s lanolinem, se kterou bychom mušky a další nečistoty měli očistit. Lanolin zároveň kůži ošetří do hloubky a naimpregnuje ji, takže jí navrací pružnost.“

Kapesníčky nebo speciální houbičky s lanolinem, které přesně pro tyto případy nabízí většina motorkářských obchodů, se zdají pro majitele kožených oděvů dobrým řešením, protože šetří čas, kterého je po právě skončené vyjížďce většinou málo. Kromě údržby vnější části kombinézy bychom se mohli alespoň jednou nebo dvakrát za sezónu – podle počasí i typu užívání, věnovat i vnitřní straně svých motorkářských věcí.

„Pokud se nechystáte oblečení přímo prát a nechcete jezdit zrovna ve voňavém oblečení, je vhodné použít takzvané čistící pěny, které působí do hloubky a odstraňují pachy i biologické nečistoty – dobré jsou například pěny do helem,“ radí Martin Buček.

Někteří z vás možná z vlastní zkušenosti namítnou, že tělesné propozice motocyklových jezdců se v horizontu řekněme pěti let obvykle změní, a tak by se vlastně mohlo zdát, že není potřeba se o kombinézu starat, vzhledem k tomu, že je z druhé ruky prakticky neprodejná – ať je zanedbaná, nebo udržovaná. Jiní motorkáři zase chtějí vypadat jaksi omšele, řekněme, programově a nemají zájem zářit do světa jako vyleštěná mosazná klika. To už je však o prioritách každého z nás motorářů. I z toho důvodu je na trhu i řada nejrůznějších typů strojů i výbavy.

autor: pek
Spustit audio