Cossoniho Abrahamova oběť a další manuskripty z kláštera v Einsiedeln zazní v Praze

Listopadový koncert v barokním refektáři pražských dominikánů nabídne provedení zcela zapomenutých barokních skladeb, které byly nedávno objeveny v knihovně švýcarského kláštera v Einsiedeln.

Osudy některých skladeb jsou právě tak spletité a podivuhodné jako samotné osudy lidí, říká organizátorka koncertů staré hudby v Dominikánské 8 Alena Hönigová. Malé oratorium Abrahamova oběť italského skladatele Carla Donata Cossoniho patří mezi kryté poklady evropského baroka. Cossoniho manuskripty byly objeveny teprve nedávno:

Alena Hönigová: „Je to úplně nový objev z klášterní knihovny v Einsiedeln, což je obrovské centrum ve Švýcarsku, je to vlastně klášter v horách, který má obrovskou sbírku, kterou se ve 20. století podařilo uspořádat a rekonstruovat, je tam řada cenných tisků, které jinde nejsou.“

V minulosti to byly právě kláštery, které sloužily jako výměna informací, skrze tato centra se lidé dozvídali, co se jinde skládá. Klášter Einsideln byl důležitým strategickým bodem na cestě z Itálie přes Alpy do Evropy. Proto je zdejší sbírka hudebnin svým rozsahem naprosto unikátní.

Archiv švýcarského kláštera Einsideln

Abrahámova oběť je jedno z asi 300 děl, které Cossoni tomuto klášteru odkázal. Jeho hudbu tady objevil švýcarský Kesselberg Ensemble, který ji také v Praze provede.

Alena Hönigová: „Já sama se na koncert moc těším, protože znám některé interprety, kteří tam budou zpívat nebo hrát a podle mě to jsou naprosto špičkoví interpreti v oblasti staré hudby. Já se těším, jak ztvárnili tuto látku, mě samotnou to strašně zajímá, protože to téma Abrahamova oběť je pro dnešního člověka strašně zvláštní – obětovat vlastního syna. A mě zajímá, jak to Cossoni zhudebnil.“

Přestože žil Carlo Donato Cossoni v 17. století a ve své době byl docela významný, u nás je zcela neznámý, a tak možnost slyšet něco úplně nového může být lákavou inspirací. Čím to vůbec je, že je stará hudba u posluchačů stále oblíbená a že se mladí hudebníci rádi na tuto oblast specializují?

Alena Hönigová: „Já si myslím, že pro hodně lidí je stravitelnější než třeba romantická hudba, protože harmonické modely jsou podobné jako v populární hudbě 20. století. Každý hudební styl má v sobě určitou takovou základní myšlenku a myslím si, že ta barokní hudba – tam je z toho cítit, že bylo něco objektivně daného. Například když tam jde o nějaký smutek, i opravdu šílený lidský smutek, tak je to v úplně jiném rámci než třeba v romantismu, to je i podobné v literatuřem jak je vnímaný ten člověk v rámci nějakého většího celku a myslím si, že pro hodně lidí je to uklidňující nebo je v tom nějaká radost…“

Koncert se uskuteční ve středu 13. listopadu v 19.30 hodin v barokním refektáři dominikánského kláštera u sv. Jiljí.

Součástí bude i představení nového CD právě s hudbou Cossoniho, nahrávka vznikala v severní Itálii na unikátních varhanách, na které hrál sám skladatel. Podrobnosti najdete na webu http://www.dominikanska8.cz/akce.php?id=165.