Dakarský deník 4 - motorkáře drží na Dakaru smotek papíru

8. leden 2013

Víte, co je pro motorkáře na rallye Dakar nejdůležitější? Obyčejná papírová rulička se stovkami černobílých znaků a obrázků. Je to vlastně taková mapa, díky které mohou trefit povinné průjezdové body v rychlostní zkoušce i její cíl. Jenže k čemu by motorkářům byla pečlivě srolovaná rulička bez přístroje, který ji odvíjí.

Silný vítr ani vysoké teploty v bivaku v okolí Nazcy neodradí motorkáře Jana Veselého, aby si na druhý den začal připravovat roadbook neboli itinerář trasy.

„Roadbook je pro každého účastníka rallye Dakar ta nejdůležitější věc. Podle ní se naviguje. Vyzvedneme si ho po dojezdu etapy, a když pak najdeme klidnou chvíli, pročítáme připravenou trasu a zvýrazňujeme v ní průjezdové body (takzvané waypointy), omezené rychlost a různá nebezpečná místa,“ popisuje.

Itinerář je srolovaný do ruličky, protože za jízdy na motorce samozřejmě nemůžete listovat mezi stránkami jako například navigátoři v kabinách aut a kamiónů. Popište nám, jak to funguje. Lze nastavit například rychlost odvíjení?

„Na motorce je počítadlo kilometrů. To má také samotný roadbook – v levé části displeje můžete vidět celkový počet kilometrů od startu, údaj od poslední změny a údaj do konce rychlostní zkoušky,“ vysvětluje.

Přístroj na ovládání roadbooku na motorce

Co se stane, když přestane odvíjení fungovat?

„Stalo se mi to při prvním Dakaru, kdy jsem upadl a ulomil jsem páčku, kterou se to ovládá. Naštěstí to bylo v předposlední etapě a poslední už byla takzvaná mávačka. Na levé straně roadbooku jsou i mechanická kolečka, pomocí kterých lze ovládat i manuálně,“ říká.

Měřil jste někdy, jak dlouhý je ten pás papíru, který se do roadbooku navíjí?

„U dlouhých etap i deset metrů,“ uzavírá Jan Veselý z Czech Dakar týmu, který po třech odjetých etapách drží rovné 80. místo.

autor: jař
Spustit audio