Dálnice D1 připomíná tankodrom. Už třetím rokem se ovšem opravuje

20. březen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy demolice mostu na 107. kilometru dálnice D1

Zatracovaná i milovaná je dálnice D1. Dlouho byla u nás jediná a tak mnozí motoristé s nostalgií vzpomínají, jak právě na ní vyzkoušeli poprvé rychlou jízdu autem. Mladší generace si D1 naopak vybaví jako tankodrom, po kterém se nedá pořádně jezdit. Slouží přes 40 let a teprve před dvěma lety se začala opravovat.

Byla to velká událost, když 12. července 1971 byly zprovozněny historicky první dálniční kilometry. A rozhlasový archív zachoval i nadšení řidičů, třeba Václava Lidla. „Byl jsem mezi prvními, kdo se po ní ve své staré žluté oktávii svezl. Pro člověka, který celou dobu sledoval výstavbu, to byl zážitek.“

Čtěte také

Netrvalo dlouho a po dálnici se jezdilo z Prahy až do Brna. Jenže alternativní trasa není ani teď a tak dálnice chátrala, až ji lidé překřtili na tankodrom. A pak to přišlo – v červnu 2011 ministerstvo dopravy oznámilo, že opraví celých 160 kilometrů mezi Mirošovicemi a Kývalkou. A profesor František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT tehdy vysvětloval. „Kryty vozovek mají přibližně 35 let po svém postavení. Měly být už 15 let rekonstruovány, vyměněny, asanovány a postaveny zcela nově.“

Modernizace

A protože většinu z potřebných 24 miliard zaplatí Evropská unie, změnila se oprava v kompletní rekonstrukci, tedy modernizaci. První dělníci se na dálnici objevili až za dva roky. Přesně 9. května 2013 u Větrného Jeníkova. A protože předtím každá větší oprava znamenala dlouhé kolony, báli se řidiči, jak to bude vypadat. „Špatně, protože se to bude muset stáhnout do úzkých pruhů, nejsem optimista. Bude to hrůza, samé zácpy. Nedokážu si to představit, ale je to potřeba. Já myslím, že už to horší být nemůže.“

Kupodivu pravidelné kolony přináší jen změna dopravního značení, případně nehoda. Díky rozšíření vozovky o 75 centimetrů totiž řidiči prakticky pořád jezdí ve dvou pruzích, jak přibližuje Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy.

„Pouze několik dní omezujeme dopravu do jednoho jízdního pruhu, když se chystá například dopravní opatření nebo bourání mostů. Jinak po celou dobu modernizace je doprava vedená ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Díky tomu se kongesce netvoří,“ vysvětluje Dont.

Čtěte také

Zatím má ale nový povrch jen pětina kilometrů D1. Dva úseky u Lokte a Šternova jsou hotové, zatímco u Jihlavy a Velké Bíteše na jaře dokončí dělníci pás na Prahu. Výběrová řízení na opravy se ale protahují. Italská společnost Serenissima Konstrucione se už nechala slyšet, že se odvolá k antimonopolnímu úřadu a je tak otázkou, kdy začnou letos plánové práce. A tak Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa na otázku, kdy bude D1 celá zmodernizovaná, odpovídá. „Teď mi řekněte, jestli se mi bude někdo odvolávat do stavebních povolení, jestli se mi bude někdo odvolávat do rozhodnutí. Jestli všichni budou souhlasit s tím, jak vládní komise vybere uchazeče a já vám naprosto přesně řeknu termín.“ A po celou dobu aktuální dopravní situaci na D1 sleduje naše Zelená vlna.

autor: evk
Spustit audio