David Vršecký – šampión v tahačích poprvé na Dakaru

29. prosinec 2010

Hned dvakrát dokázal vyhrát evropský pohár tahačů na okruzích a je držitelem pěti světových rychlostních rekordů. Přesto nemá dobrodružství dost. Takže když dostal nabídku být mezi soutěžícími na slavné rallye Dakar, neuměl říct ne. Davida Vršeckého čeká mezi 1. a 16. lednem trať dlouhá přes devět a půl tisíce kilometrů v kabině tatry Czech Dakar týmu se startovním číslem 509.

Nebude však sedět za jejím volantem, ale bude se učit jízdu v terénu jako kopilot, tedy náhradní pilot, Marka Spáčila, který pojede svou třetí dakarskou rallye. Tu poslední musel kvůli poruše motoru vzdát. David Vršecký si jízdu v terénní tatře s novým motorem značky Caterpillar o objemu přes 18 litrů s výkonem téměř tisíc koní dostatečně vychutnal už při testování v Africe. „Pro mě bylo obrovské překvapení, co auto zvládne. Přejede jakoukoliv nerovnost, díru nebo skok. Například na testování v Tunisu jsme byli rychlejší než motorky. Auta jela po cestách a my jsem je předjížděli tím nejhorším terénem, což bylo pro mě nepochopitelné.“

Stejnou porci kilometrů, která čeká účastníky 33. ročníku dakarské rallye, najezdí David Vršecký za celou sezónu evropského poháru tahačů. Proto má před svou dakarskou premiérou ze slavného motoristického maratónu respekt. „Ve srovnání s okruhovým závodem je to, s nadsázkou řečeno, nekonečný závod, při kterém je potřeba obrovská koncentrace. Technika dostává strašně zabrat, protože nárazy na trati jsou opravdu silné, a do toho mohou navíc přijít i nějaké zdravotní problémy. Vzhledem k tomu, že to bude moje první účast na Dakaru, mám trochu obavy.“

Ovšem kdo zná Davida Vršeckého, ví, že slovo obavy v jeho případě rozhodně neznamená strach. I když si dobře uvědomuje, že tohle dobrodružství ho bude stát hodně sil kvůli extrémním podmínkám na trati a nedostatku spánku. K tomu všemu se ještě přidají tristní podmínky pro hygienu. „Obecně rád spím, rád spím v tichu a rád spím čistý. Takže v tomto směru to pro mě bude, jak se říká, španělská vesnice. Ovšem jestli člověk ví nebo alespoň má představu, do čeho se pouští, dokáže se lépe přizpůsobit.“

Účast dvojnásobného vítěze evropského poháru tahačů na rallye Dakar tedy může mít jen dva důvody. Je to velká touha po dobrodružství nebo příprava na další ročníky? Od obojího něco. „Chtěl bych získat co nejvíc zkušeností a prohlédnout si krajinu. Naše představa je, že bychom se na Dakar chtěli podívat i příští rok, a budoucí vize je, že bych Dakar jel s vlastním autem.“

A jak si David Vršecký užije svůj první Silvestr v Buenos Aires v předvečer startu? „Nebude to nic velkého, protože druhý den ráno startujem. Spíš to bude poslední relaxace před startem. Určitě by nebylo dobré se večer odrovnat a druhý den třeba zaspat start,“ okomentoval s úsměvem na rtech David Vršecký. Ovšem pořadatelé přece jen mírným oslavám Silvestra v hlavním argentinském městě nahráli tím, že první den rallye je na programu jen přejezd konvoje bez měřeného úseku.

autor: jař
Spustit audio