Dehydrovaný řidič má k nehodě blíž
V tropických vedrech, která nás v autech sužovala, se výrazně zvyšuje riziko dehydratace. Sednout ráno do auta, celý den popojíždět po městě nebo v kolonách a spoléhat na to, že po příchodu domů vypijeme čtyři nebo pět studených piv, čímž tekutiny doplníme, není zrovna nejvhodnější. Špatný pitný režim totiž může znamenat už v průběhu dne změnu chování, která může velmi snadno a rychle skončit nehodou. Heslem horkých letních dnů tedy je: Řidiči, pijte!!!
Stokilový chlap má v sobě přibližně 60 až 70 kilogramů, tedy litrů, vody. U ženy poloviční váhy je to tedy zhruba 30 až 35 litrů. Ztratíme-li jeden až dva litry tekutin, pak máme žízeň, čím víc jich tělu chybí, tím blíž je smrt. Vážný stav přichází se ztrátou šesti procent tělesné vody. Jenže, dehydratace je zrádná. Nebolí. Nevaruje. Prostě je tady.
„Člověk nepozná, že je unavený a měl by se napít. Ve chvíli, kdy nás bolí hlava, je už pozdě, protože se jedná o vysoký stupeň dehydratace, ale do té doby nás nic nebolí. Proto musíme pít pravidelně. Po čtyřech hodinách bychom měli vypít minimálně litr tekutin,“ doporučuje Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy.
Pro řidiče je dehydratace velmi zrádná, protože výrazně omezuje jeho schopnost řídit. „Dochází ke změnám psychiky, především pozornosti, k prodloužení reakční doby nebo ztrátě koncentrace,“ varuje doktor Jaroslav Větvička. Velmi snadno tak můžeme něco přehlédnout nebo prostě nestihneme zareagovat na dění okolo nás.
Daleko větší riziko dehydratace hrozí dětem, u nichž je při poměru velikosti těla a hlavy vyšší podíl vody. Ztrácejí tekutiny daleko rychleji a dehydratace může být otázkou řádu desítek minut.
„Doba, během které může dojít u dětí k dehydrataci, je velmi krátká. Musíme dbát na časté doplňování tekutin, proto je základem mít v autě dostatek tekutin. Dále je důležité odvětrávání auta, aby se dítě nepřehřálo. Vhodné jsou také častější zastávky, kdy se dítě může proběhnout a provětrat.“
Ovšem ani my dospělí bychom dehydrataci neměli podceňovat. Řízení může být zábavou, ale pořád je to činnost, při které se potíme, i když to ani netušíme. Zrádná je z tohoto pohledu klimatizace v autě.
„Řízení je činnost jako každá jiná. Organismus potřebuje získávat energii pro fungování svého těla, přičemž vedlejším produktem je teplo. Proto se neustále neznatelně potíme, a to i když řídíme v suchém prostředí, kdy se organismus vysouší mnohem rychleji,“ varuje Pavel Suchánek.
Mnohdy nepijeme, protože na dlouhých cestách nechceme zbytečně stavět. To je první krok k dehydrataci. Ta se totiž projevuje právě sníženou tvorbou moči. Můžeme pak aplikovat jednoduchou poučku: nechce-li se nám na záchod déle než 1,5 až 2 hodiny, nedodržujeme pitný režim a hrozí dehydratace.
Ještě nepadla otázka, co pít? „Základním nápojem by měla být voda, a to v jakékoliv formě. Je jedno, zda perlivá, neperlivá, vlažná nebo ledová. Záleží na chuti každého z nás,“ uzavírá Suchánek.
V žádném případě nám dostatek tekutin nedodá jakkoliv studená kola nebo energetický nápoj. Ty jsou naopak spíš močopudné a organismus odvodňují. Vhodné jsou džusy, ovocné šťávy, ale nejlepší je doopravdy obyčejná voda. Doporučuje se také pít po malých douškách a klidně každých deset minut.