Díky moderní technice vám policisté v helikoptéře vidí až do auta

30. duben 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Policie - helikoptéra

Na zbytečnou jízdu v levém pruhu nebo vysokou rychlost – na tyto a další přestupky se zaměřili policisté na D1čce. V hledáčku byli především řidiči v modernizovaných úsecích dálnice D1 kolem Bernartic a Beranova. Kromě rychlých passatů a superbů policisté nasadili i vrtulník.

„Přelétá vrtulník Letecké služby Policie České republiky, který bude dnes monitorovat provoz na dálnici D1. Kolega z dopravní policie před malou chvílí označil místo, kde může vrtulník přistát,“ popisuje Jakub Vinčálek. Je to tady pro dálniční oddělení v Bernarticích spíš výjimečná nebo obvyklá záležitost, že tady přistává vrtulník, že ho tady používáte?

V rámci dopravně bezpečnostních akcí a opatření Policie České republiky využívá leteckou službu, takže je to spíš běžné,“ říká Jakub Vinčálek. Palubním inženýrem stroje Eurokopter 135 je Milan Skála. „Je to nová kategorie vrtulníků, která nahradila vlastně Mi-2, ruské stroje. Mají posunutou úroveň bezpečnosti úplně někam jinam,“ říká Milan Skála.

Čtěte také

Jsou lety nad dálnicemi něčím specifické, něčím výjimečné? „Tohle je prevence pro případ nehod, lítáme s leteckou záchrannou službou a vidíme následky nedodržování předpisů,“ upozorňuje Milan Skála.

Technické možnosti stroje mi popisuje palubní operátor Jan Blahout. I z výšky zhruba 200 metrů, ve které letíme, si můžeme přiblížit nejen poznávací značky aut, ale třeba řidiče, kteří za jízdy telefonují. „Hříšníky monitorujeme hlavně dálkovou kamerou, kterou máme umístěnou tady na vrtulníku na pravé ližině v přední části vrtulníku. Máme několik kamer – jedna je dálková, jedna je klasická barevná kamera a potom je to doplněné o termovizní čidlo, které se používá při různých akcích v noci nebo při pátrání po pohřešovaných osobách. Celá soustava je ovládaná ze stanoviště palubního technika nebo palubního operátora v zadní části vrtulníku.“

Smůlu má řidič bílé octavie. Natáčíme ho, jak jede nejméně 5 kilometrů v kuse v levém pruhu. I když má mnoho možností vrátit se zpátky doprava, jak ukládají pravidla, neudělá to. A protože je záznam k dispozici i policistům na zemi, řidiče zastavují a pokutují. Do podobných dopravně bezpečnostních akcí je vrtulník nasazován prakticky každý týden.

autor: pek
Spustit audio