Divadlem se v Česku nedá uživit, i profesionálové jsou vlastně ochotníci, míní režisér Jan Frič

11. duben 2024

Patří k předním českým divadelním režisérům, jeho loňská inscenace Bakchantky v Národním Divadle získala Cenu divadelní kritiky, přesto ale Jan Frič už rok u divadla nepracuje: „Důvodem je, že na volné noze se za současné výše honorářů nelze uživit. Musel bych dělat trojnásobek práce, než jaká se vejde do jednoho roku,“ říká v Mozaice.

„Stav českého divadla, potažmo kultury odpovídá tomu, jak si ho jako společnost vážíme. To znamená nijak. Tím pádem je ten stav naprosto katastrofální a české divadlo je nekonkurenceschopné v rámci Evropy i světa,“ dodává.

Čtěte také

Úroveň tuzemského divadla dnes podle něj drží nezávislý sektor. V této souvislosti vyzdvihuje Divadlo X10, které se v anketě časopisu Svět a divadlo stalo nejlepší scénou roku. „Už 10 let dělá velkou činohru a supluje to, co by mělo dělat například Divadlo na Vinohradech. A je ostudné, že to dělají ve sklepě,“ upozorňuje.

Až k slzám dojetí Friče nedávno přivedlo jedno z představení na divadelním festivalu PřeMostění. Právě ochotnické divadlo považuje za český unikát, přičemž divadelní profesionálové by si mohli vzít příklad z nadšení ochotníků.

„Profesionálům chybí nadšení, protože jsou totálně vyčerpaní. Navíc české profesionální divadlo je de facto dělané na ochotnické bázi a většina lidí se živí jinde. Herci v audiovizi, režiséři třeba pracují za barem a podobně,“ konstatuje.

Mám plán, že jakmile přijdu na to, čím se živit, tak budu ve volném čase dělat divadlo.
Jan Frič

autoři: Šárka Švábová , ert

Související