Dnes je ten slavný den, kdy k nám byl zaveden

1. prosinec 2011

V současné době je u nás veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily jako šafránu. Nejznámější jsou v Praze na Chodově u sídla Mercedesu a v nákupní galerii Chodov, v brněnské Galerii Vaňkovka, na brněnském letišti a na dálnici D1 na 96. kilometru u čerpací stanice Agip. Mapa na internetu sice nabízí celou řadu dalších zásuvek, ale často se jedná o areály firem a tak podobně.

Společnost ČEZ včera otevřela další veřejnou dobíjecí stanici u svého pražského sídla. Mělo by se jednat o první vlaštovku rozsáhlejší elektrifikace českých silnic, přestože ČEZ původně sliboval, že v rámci projektu FutureMotion otevře do konce letošního roku padesát čerpacích stanic. Jenže jako u všeho nového i tady došlo k průtahům, a proto byl cíl odsunut. „Padesátky stanic bychom rádi dosáhli v průběhu roku 2012. To je náš další milník,“ říká Pavel Cyrani ze společnosti ČEZ.

V průběhu projektu by ČEZ měl vybudovat do roku 2013 až dvě stě dobíjecích stanic. Přidají-li se k nim i další firmy obchodující s elektřinou jako například E.ON nebo RWE, mohli bychom se dočkat i pěti set dobíjecích stanic během dvou let. Většina bude ve velkých městech.

„Stanice vybudujeme v Praze, ve Vrchlabí, kde máme pilotní část projektu FutureMotion, dále v Hradci Králové a v Ostravě. Stanice budou umístěny v garážích nákupních center nebo v blízkosti restaurací řetězce McDonald’s. Hledáme místa, kde lidé zastaví na trochu delší čas, aby se mohl elektromobil dobít,“ vysvětluje Cyrani.

V hledáčku jsou také hlavní tahy – vždyť už dnes teoreticky „s přespáním na dobití“ můžete dojet z Prahy do Brna. Místo bude také rozhodovat o typu dobíjecí stanice. „Ve městě může pokrýt potřeby hustší síť stanic pomalejšího dobíjení, ale pokud uvažujeme o přesunování s elektromobily na delší vzdálenosti, je potřeba rychlého a efektivního dobití vozu. Právě to je otázka rychlodobíjecích stanic umístěných na strategických lokalitách, tedy hlavně na dálničních tazích,“ popisuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Dobíjecí stanice vyjde na statisíce

Zatímco benzínová pumpa stojí v řádech desítek miliónů korun a čerpací stanice na zemní plyn v řádech miliónů, dobíjecí stanice pro elektromobily vyjde na statisíce. Ovšem v případě rychlodobíjecích stanic náklady vzrůstají o nutnost lepšího připojení a silnějších kabelů. Takového rozvoje jako v zahraničí se však u nás asi v nejbližší době nedočkáme. Chybí totiž výraznější podpora ze strany státu.

„Například v USA se rozhodli alokovat desítky miliard korun na rozvoj infrastruktury a rozvoj baterií. Ve Španělsku jsou to v přepočtu stovky miliónů korun investované do infrastruktury. Španělsko, Anglie, USA a Japonsko jsou země, kde jsou pozitivní daně, takže fyzické osoby i firmy, které se rozhodnou zakoupit elektromobil, mohou ušetřit až 160 tisíc korun při jeho koupi,“ uzavírá Bohdana Horáčková ze společnosti ČEZ. Například ve Velké Británii chtějí do roku 2013 postavit až jedenáct tisíc dobíjecích stanic.

Elektrifikace je u nás na samotném začátku a jako v řadě dalších věcí i tady oproti vyspělým zemím pokulháváme. Ale, jak se říká, lepší než drátem do oka.

autor: pgj
Spustit audio