Existují bezpečná svodidla pro motorkáře?

10. červen 2009

Na silnicích se setkáváme se třemi základními druhy svodidel a, co si budeme povídat, většinou je ani pořádně nevnímáme. Proč taky, když jedeme bezpečně a žádný problém nehrozí. Ovšem v kritické situaci se může snadno stát, že právě do svodidel narazíme. Většinou se díky nim nedostaneme do protisměru, ale následky mohou být i tragické. Ostatně právě včera na dálnici D1 takto vyhasl život jednoho motorkáře, který narazil do plechových svodidel. Měl by šanci přežít, kdyby tam byl jiný typ svodidel?

"Záleží na jejich konstrukci. Samozřejmě jejich primární úlohou je chránit nebo se nějakým způsobem aktivně podílet na bezpečnosti silničního provozu, nicméně pokud dojde ke krizové situaci, například pádu motocyklisty a následnému nárazu jeho těla do svodidel, tak nepříznivější jsou pro něj svodidla lanová," konstatuje ing. Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Univerzity Jana Pernera v Pardubicích.

Nejpoužívanější svodidla jsou z ocelového plechu, méně už jsou vidět betonová svodidla, naopak stále častěji se na nových silnicích setkáváme se svodidly lanovými. Ty podle Tomáše Kalkuse z firmy Proznak mají obrovskou výhodu v tom, že auto v žádném případě nepustí do protisměru.

"Lanové svodidlo je tvořeno ze čtyř lan, aby se účinná plocha zpomalení kinetické energie roznesla do co největší plochy. Za řádově třicet let, co jsou lanová svodidla používána na celém světě, jich bylo nainstalováno několik desítek tisíc kilometrů a nebyla zdokumentována jediná nehoda, kdy by vozidlo lanová svodidla překonalo a přejelo do protisměru."

Ostatně to potvrzují i zkušenosti ze čtyřproudé silnice mezi Novým Jičínem a Ostravou. Ta po instalaci lanových svodidel okamžitě ztratila přívlastek silnice smrti, protože tragické nehody ustaly jako mávnutím kouzelného proutku. Na druhou stranu, motorkářům lanová svodidla neposkytují tolik bezpečí, jako osádkám v autech. Lana jim skutečně mohou i amputovat končetiny.

"Je to možné, záleží na rychlosti a úhlu nárazu a také na konstrukci svodidla - z kolika lan se skládá a jaká je jejich vzájemná vzdálenost. Velkou roli hraje také poloha těla motorkáře při dopadu na svodidla."

Ovšem, jak potvrzuje úterní tragická nehoda na D1, pro motorkáře jsou neméně nebezpečná i svodidla betonová či plechová.

"Může dojít k odražení těla, protože mají větší tuhost, ale pokud by došlo k zaklínění nějaké končetiny, tedy k průniku skrz svodidla na druhou strnu, tak dojde ke kontaktu se sloupkem, a opět to může mít fatální následky."

Experti už ale vymysleli svodidla, která by byla vůči motorkářům příznivější. Podstatou je nemožnost proniknutí některé z části těla.

"Pokud by tam byla deska, která je schopna absorbovat určitou energii, bylo by to pro ně příznivější - to jsou například svodidla tvořená plastem a vyplněná vodou. Na druhou stranu ale tyto bariéry nemohou chránit proti dalšímu pohybu vozidel v případě vyjetí ze silnice. Tady proti sobě stojí požadavky na zabezpečení v případě nárazu vozidel a na pád motocyklisty a jeho sunutí."

Jinými slovy, zatím neexistují svodidla, která by stejně bezpečně ochránila motorkáře i posádky aut.

autor: evk
Spustit audio