Frank Woeste: V mé práci je zásadní otevřenost a riskování

Březnový Jazz Profil jsme věnovali osobitému klavíristovi, skladateli a aranžérovi s neutuchající touhou sofistikovaně aranžovat a pracovat na orchestraci – a to i v poměrně subtilním formátu klavírního tria, ve kterém, podobně jako i v jiných konstelacích, rád kombinuje, často i překvapivě, zvuk akustického a elektrického piana.

Frank Woeste se narodil na prvního máje roku 1976 v Hannoveru, v rodině, která hudbou žila, a už v deseti letech zkoušel rozličné nástroje: bicí, kytaru, baskytaru, akordeon, klarinet a především klavír. Vedle klasické hudby měl brzy přirozeně blízko i k jazzu, díky rodinným jamům s tátou, sestrou a sousedem jazzmanem, který ho učil základy, ale i při studiích na konzervatoři v Brémách.

V roce 1997 se odstěhoval do Francie, kde završil své vzdělávání na jazzovém oddělení pařížské konzervatoře Conservatoire National Superieur, a v městě na Seině se natrvalo usadil. Postupně získal renomé unikátního skladatele a aranžéra, ale také skvělého instrumentalisty, nejen s akustickým klavírem, ale také s elektrickým pianem Fender Rhodes, jehož charakteristický zvuk nejednou posunul pomocí různých analogových efektů.

Dosud spolupracoval se slavnými francouzskými i světovými hudebníky: Hrál například s trumpetisty Médéricem Collignonem a Davem Douglasem, saxofonisty Markem Turnerem a Stefanem di Batistou, s bubeníky Nasheetem Waitsem, Clarensem Pennem nebo Justinem Brownem, zpěvačkami Gretchen Parlato a Youn Sun Nah a s řadou dalších. A to tento skromný výčet obsahuje jen jazzové hudebníky.

Frank měl ovšem možnost sdílet pódium nebo studio také s umělci ze světa popu, třeba s jednou z legend šansonu Juliette Greco nebo s Natachou Atlas, známou především z někdejšího působení s londýnskou kapelou Transglobal Underground, ale i z oblasti hudby klasické, třeba se symfonickým orchestrem Orchestre National de Bretagne.

Pianista a skladatel Frank Woeste

Asi nejtěsnější, dlouholeté hudební partnerství Frank Woeste pěstuje s původem libanonským, i v Česku dobře známým, trumpetistou Ibrahimem Maaloufem. Společně už dali dohromady řadu projektů, Woeste byl od roku 2011 u natáčení takřka každé Maaloufovy desky, naposledy prozatím u té s názvem First Noel z roku 2021, a mistr čtvrttónové trubky zas nejednou oplatil účast ve studiu i Woestemu.

V pořadu zazní také ukázky z Woesteho bohaté sólové, autorské diskografie, počínaje triovým debutem Mind At Play přes alba Double You, Pocket Rhapsody a Libretto Dialogues až po prozatím nejnovější projekt s triem Reverso.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.