Hannibal

Pozve-li vás na oběd podivný typ podobný přestárlému Hurvínkovi, co si nechává říkat Hannibal Lecter, nepřijímejte. Jinak by se vám snadno mohlo stát, že se octnete v Hannibalově kuchařce jako jeden z hlavních chodů.

Deset let uplynulo od chvíle, kdy doktor Hannibal Lecter povečeřel se svým posledním přítelem. Pořekadlo "Hannibal-kanibal" naznačuje, že to nebyla jen tak ledajaká večeře. Lecter se objevil ve slavném Mlčení jehňátek jako nebezpečný psychopat umístěný do ostře hlídané věznice, odkud samozřejmě uteče a ztratí se ve světě i navzdory zodpovědné agentce FBI Clarice Starlingové. Doktor hraje se Starlingovou psychologický ping-pong, který nemá daleko do perverzního vztahu kočky, co tlapkou fackuje myš místo aby jí zabila. Jodie Fosterová (Starlingová) z Mlčení jehňátek byla ve filmovém pokračování vyměněna za Jullianne Mooreovou, stejně tak se změnil režisér (za Jonathana Demmeho nastoupil Ridley Scott - Blade Runner, Vetřelec, Gladiátor) a celá atmosféra příběhu se stočila z psychologické detektivky do napínavého thrilleru. Jedině známá tvář Anthony Hopkinse v roli Hannibala zůstala stejná.

Hannibal je neprávem obviňován ze zpronevěření původního tématu a z absolutního přetvoření všech postav. Ridley Scott je úchvatný vypravěč s nezanedbatelným uměleckým stylem a svého Hannibala nenatočil jako studii mezilidských vztahů, ale jako umělecký popis života anti-hrdiny. Hannibal Lecter přestal být tím starým dobrým kanibalem, kterého jsme všichni znali a měli rádi, stal se z něj italský profesor plánující dožít život v klidu a pohodě slunné Florencie. Na stopu se mu dostává nejzavilejší nepřítel, jediná oběť co jeho zásah přežila, miliardář Mason Verger (Gary Oldman) a vtipně nastražuje past s Clarise Starlingovou jako vábničkou. Clarise díky tomu přichází o pozici v FBI a začíná se vážně věnovat zprávám o výskytu Hannibala a ten, přitahován magickou silou, se za ní vydává do Států. Předtím se ovšem elegantním chirurgickým zákrokem zbaví italského policisty. Syrově ďábelská maska bez roušky dobráctví, kterou Hannibal nosí po tomto světě, je děsivě přitažlivá. Na první pohled odhadne lidské slabiny a slovním skalpelem je nařezává v nejcitlivějších nádorech. Lecterovi postupy jsou přímočaré, chladné a bez emocí, ztvárňuje koncentrované zlo. Zásadová Clarise se vymyká z jeho vidění světa, proto za ní neustále pospíchá. Vztah krásky a zvířete je zvikláván vztahem zvířete a bestie - Lectera a Vergera. Verger slouží jako pomstychtivý zrůdný chlapík, před jehož postupy je Hannibalova vědecká brutalita ospravedlnitelná.

Osobnost Clarise se od minula změnila. Z psycholožky s buldočí náturou se stala akční diva bez propracovaných motivů - pro ty si divák musí zajít do Mlčení jehňátek. Jako mechanická loutka pochoduje skrz příběh, nerozhlíží se napravo ani nalevo a jen občas upustí vysvětlující větu, proč tak jedná. Scott zkrátka neměl při zpracování charakterů příliš dobré oko a co se samotného Hannibala týče, je Anthony Hopkins tak velkým profesionálem, že se postaral sám o sebe a zůstal věrný staré roli. Název filmu ostatně vypovídá, že zaostření na postavu Hannibala je základním kamenem příběhu. Lecter během filmu zabije pouze několikrát a nikdy se mu nedá vražda z donucení na sto procent vyčítat. Jako první skončí pouliční čmuchal s rozpáranými vnitřnostmi přímo na chodníku. Druhá vražda přímo navazuje na první - italský detektiv Rinaldo Pazzi (Giancarlo Giannini) Hannibala odhalí a podcení, díky tomu je v nádherně divadelním provedení nechutně zprovozen z povrchu zemského. Tam, kde by diváci šíleli nechutí a zhnusením nad perverzními orgiemi psychopatického mozku, staví Scott úchvatné zpracování, nádherně umělecké výrony pekelného humoru a v závěrečné vraždě dokonce přesahuje hranice všech lidských měřítek a nedá se nic dělat, než fascinovaně přihlížet poslední večeři Hannibala Lectera.

Díky strhujícímu stylu vyprávění a osobnosti Hopkinse se nedá film označit adjektivy "nudný, nenápaditý, ohavný, nevěrný" a tak podobně. V první řadě je třeba si uvědomit, že Hannibal ve skutečnosti NENÍ pokračováním Mlčení jehňátek. Další díly slavných filmů obvykle konzervují všechny reálie a dosazují je do podobných vzorců, takže vznikají technicky dokonalejší kopie. Hannibal je samostatný snímek s unikátním příběhem, skvělou režií a nepředvídatelnými scénami. Není těžké si představit, jak by dopadlo skutečné pokračování Jehňátek - všeobecné znechucení, povýšené ohrnování nosem nad výkonem Mooreové a ohraností scénáře. "Starlingová v sobě nemá jiskru Fosterové," hlásaly by recenze v novinách. Zatímco teď sdělují: "Mooreová udělala s přiděleným hereckým materiálem to nejlepší." Kritici se těžce smiřují s posunováním hranic hollywoodského umění, které si Ridley Scott s takovou péčí pěstuje ve svých filmech. I přes šokující závěr je to právě ukončení, které vypadává z tempa a při hlubším zamyšlení se stává samoúčelným - vždyť Clarise ten mozek nesnědla! Jaký mozek, kdo, kde, komu a proč...? Na to musíte najít odpověď v kině.

Hannibal je jednoznačně jedním z největších filmových magnetů první poloviny tohoto roku a kdo si ho nechá ujít, přichází o skvělý napínavý a mrazivý zážitek staronového přístupu režiséra Scotta.

Související odkazy:

Hannibal - oficiální stránka

Hannibal - IMDb.com

Hannibal (Hannibal, USA 2000)

Hrají: Anthony Hopkins, Jullianne Mooreová, Gary Oldman, Ray Liotta Scénář: Thomas Harris, David Mamet Hudba: Hans Zimmer Režie: Ridley Scott 131 minut, titulky V kinech od 26. dubna 2001

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio