Imám Sulyaman: Podle mě není žádný radikální islám, jsou jen radikální muslimové

9. duben 2016

V různých městech Česka od března stále probíhá festival dokumentárních filmů Jeden svět. V jeho rámci se promítá i film Můj džihád, jehož hlavní postavou je imám Sulyaman. Ten působí v Belgii, odkud jen loni odešlo přes 400 muslimských mladíků bojovat za Islámský stát. Imám Sulyaman se festivalu Jeden svět osobně zúčastnil.

„Podle mě není žádný radikální islám, jsou jen radikální muslimové,“ říká imám Sulyaman, který vede dialog jak s radikálními muslimy, tak i s lidmi, kteří mají z islámu strach.

„Je tu rozdíl mezi světem, jak ho známe ze zpráv, a tím skutečným. Když se podíváme na svět zpravodajství, pak je naprosto namístě obávat se muslimů a islámu – takový je svět zpravodajství. Když se ale podíváme na naše vlastní životy, tak se nám nestává často, že bychom měli problém s muslimem kvůli jeho islámu. S muslimy jsme ve společnosti žili po desetiletí. Jak často se stane, že muslim za vámi přijde a chce vám působit problémy ve vašem životě proto, že je muslim?

Je tu rozdíl mezi tím, co vnímáme skrz média a tím, co vnímáme vlastníma očima. To se snažím zdůraznit.

Imám Sulyaman

A za druhé se snažím, aby se lidé dozvěděli, že největší počet obětí Islámského státu jsou dodnes muslimové. Takže kdo by se jich měl bát? Právě muslimové! Třeba já osobně – pro takové lidi nemám žádnou cenu a měl bych podle nich být odstraněn z povrchu země. Takže si myslím, že lidé by neměli mít strach z muslimů, ale z lidí, kteří zneužívají islám, aby dosáhli svých cílů.“

Radikální muslimové se však opírají i o texty z Koránu.

„Jako muslim nemůžu popírat, že v Koránu jsou verše o válce a vedení války. Ale imámové by je měli uvádět do správného kontextu. Muslimové, kteří tvrdí, že tam nic takového není, lžou. Dělají to proto, aby nevyvolali negativní reakce vůči islámu a muslimům. S tím ale nesouhlasím.

Ty verše tam jsou, problém je, že bychom jim měli rozumět v jejich skutečném původním kontextu, který je starý víc než 1400 let a týká se doby, kdy spolu bojovali muslimové, Římané a Peršané. A té doby se týkaly různé verše a také další texty. Jsou tam předpisy, které upravovaly, jak se muslimové mohou bránit.

Imám Sulyaman

A oni je dnes chtějí aktualizovat, namísto aby je uvedli do kontextu. V tom je rozdíl. Když ty texty vytrhnete z jejich dobového kontextu a přenesete je do dnešní doby, tak tím zneužíváte něco, co do dnešní doby nepatří a co je otázkou historie. Proto musíme lidem, hlavně muslimům, pomoci, aby těmto veršům rozuměli správně, aby se nedaly zneužívat.“

Podle imáma Sulyamana je problémem i to, že rady ohledně islámu často přicházejí ze zemí mimo Evropu

„Máme tu imámy ze Saúdské Arábie, Jordánska, Kuvajtu nebo jiných zemí, kteří mladým lidem radí něco, co neodpovídá realitě a tomu, co dnes známe. Proto podporuji takové imámy, které sem nikdo nedovezl, ale kteří vyrostli tady a znají hodnoty země, v níž žijeme. A kteří také znají dopady své náboženské rady v daných podmínkách a hodnotách, jaké tady vyznáváme.“

Zároveň imám Sulyaman dodává, že imámové by měli mít univerzitní vzdělání.

„Proto už rok a půl dělám program vzdělávání imámů, kteří jsou tady odsud, aby se mešity staly místem, kam někdo přijde na páteční kázání a odejde jako někdo, kdo je pozitivní a konstruktivní součástí společnosti. Na tom už pracuji rok a půl a rád bych to rozšířil po celé Evropě.“

Imám Sulyaman je Belgičan a byl vychováván jako ateista. Po svém obrácení k islámu nastudoval během dvaceti let pět a půl tisíce knih v arabštině.

Spustit audio