Internetové obchody už lákají na předvánoční nákupy. Pozor na podvodníky

26. říjen 2015

Od začátku října zažívají internetové obchody nápor zákazníků, kteří začali nakupovat vánoční dárky. V tomto období vzniká i řada podvodných webových stránek, které se snaží od zákazníků vylákat peníze. Chyb se ale dopouštějí i ti, kteří chtějí zboží koupené přes internet reklamovat.

„Stalo se mi, že jsem objednávala kávovar pro babičku, objednávala jsem ho dostatečně s předstihem, přišel včas, ale byla to úplně jiná barva,“ popisuje svoji zkušenost jedna ze zákaznic internetového obchodu Naďa Dupáková z Teplic. „ A to byl problém, takže jsem, tam volala, byli ochotní mi to vzít zpátky. Jenomže se stalo, že nová zásilka přišla až po Vánocích.“

Jak se později ukázalo, chybu neudělal internetový obchod, ale ona sama. Ve spěchu špatně označila barvu výrobku. Právě spěch při objednávání zboží, je nejčastějším prohřeškem, jak potvrdila i Šárka Jakoubková, manažerka jednoho z největších českých internetových obchodů:

„My se nejčastěji setkávám se tím, že zákazníci vytváří objednávky ve spěchu a něco přehlédnou nebo na něco zapomenou. Nevyplní správně adresu, udělají chybu v telefonním čísle, případně objednají jinou barvu výrobku, zapomenou na příslušenství ke zboží.“

Zákazník většinou přijde na to, že si objednal zboží, které nechtěl, až když doma balík rozbalí. Jak potom postupovat, radí Šárka Jakoubková: „Pokud se zákazník zmýlí nebo se mu výrobek nelíbí, pak je důležité ve lhůtě zboží vrátit a mezi tím si může objednat zboží nové, takové, jaké si představoval.“

Kdy by si tedy měl člověk objednat zboží, aby měl jistotu, že mu balík přijde do Vánoc? Odpověď na to se odvíjí od způsobu doručení, který si zákazník zvolí. Tedy pokud si objedná doručení balíkem na adresu, pak sami obchodníci doporučují objednávat minimálně deset dní před Štědrým dnem. „My našim zákazníkům doporučujeme nenechávat nákupy na poslední chvíli. Stačí nepříznivé počasí a dopravci pak nestíhají doručit všechny dárky včas.,“ dodala Jakoubková.

Podle ředitelky ústecké pobočky České obchodní inspekce Renaty Linhartové by měl člověk využívat nabídek jen těch internetových obchodů, se kterými mají blízcí nebo přátelé dobré zkušenosti. I tak je ale dobré prostudovat si před vlastním nákupem reklamační podmínky. A jak si ověřit jestli je obchodník seriózní? Radí Renata Linhartová, ředitelka České obchodní inspekce Ústí nad Labem.

e-shop, nakupování on-line, kreditní karta

„V předvánočním období nedejte na lákavé nabídky. Porovnejte ceny u různých prodejců, protože ten nejlevnější nákup neznamená vždy i ten nejvýhodnější. Další možností je, prověřit si podnikatele, u kterého chcete nakoupit. Třeba tak, že mu zavoláte na telefon, který je vedený na jeho stránkách, pokud je ten telefon nefunkční anebo tam není uveden vůbec, mělo by vás to varovat.“

Mezi nejčastější prohřešky, které ústecký inspektorát České obchodní inspekce musí řešit, je užívání nepravdivých údajů, neuvedení podmínek pro odstoupení od smlouvy i nepravdivé údaje o slevách. Ale i prodej padělků přes internet, závady při vyřizování reklamací, chybějící návod v českém jazyce a neseznámení s cenou. Česká obchodní inspekce v Ústí nad Labem už pro sedm takových podnětů od zákazníků šetří jeden z internetových obchodů.

autor: Jan Beneš
Spustit audio