Islámští duchovní protestují proti udělení filmové ceny bývalé pornoherečce
Velký skandál se minulý měsíc rozhořel v tatarské Kazani na festivalu věnovaném filmům s islámskou tématikou. Inicioval ho předseda duchovní správy muslimů v Tatarsku Ildus Faizov. Tento islámský hodnostář zaslal tatarskému ministerstvu kultury protestní dopis proti udělení Grand Prix festivalu bývalé pornoherečce.
Německá herečka tureckého původu Sibel Kekilli dostala festivalovou velkou cenu za nejlepší ženskou roli, již sehrála ve filmu Die Fremde neboli Cizinka, zobrazujícím osudy Turků ve Spolkové republice. Zajímavé je, že organizátoři si možných nepříjemností zřejmě byli vědomi, protože na oficiální internetové stránce festivalu je tato kategorie jediná, kde je uveden název filmu, ale Sibelino jméno tam není.
Největší pobouření mezi tatarským duchovenstvem vzbudil fakt, že se našli lidé, kteří se pokoušeli udělení ceny spojovat s funkcionáři Republikové správy muslimů. Oficiální odpověď tatarského ministerstva kultury totiž zněla, že tato instituce byla organizátorům festivalu v záležitostech islámu poradcem. To republiková rada rozhořčeně popírá a vyslovuje názor, že smyslem této údajné provokace bylo diskreditovat jejího předsedu Ilduse Faizova, který je znám svou snahou očistit tatarský islám od náboženských radikálů.
31letá Sibel Kekilliová po skončení střední školy, kde patřila k nejlepším studentkám, začala pracovat v heilbronnské městské čistírně odpadních vod. Zároveň si přivydělávala těmi nejrůznějšími způsoby – jako prodavačka, uklizečka, vrátná, fotomodelka i pornoherečka. Její kariéra doznává pronikavého zlomu v roce 2002, kdy v castingu porazila 350 dalších soupeřek.
Její osud vyvolal významné debaty v německém tisku. V těch se Sibel ke své minulosti přiznávala a říkala: „Ano, bylo to tak, byla jsem mladá a potřebovala peníze.“ Její rodiče se o tom dověděli až z této mediální kampaně a ve snaze zachránit čest rodiny se dcery zřekli. Film Die Fremde, který vznikal šest let a na světová plátna se dostal v loňském roce, přitom řeší choulostivé téma střetu kultur, když se islámští přistěhovalci do Evropy dál drží jiného morálního kodexu, než jaký je na starém kontinentu běžný.