Itamar Borochov: Jazz říznutý Blízkým východem

Schopnost přirozeně vkládat blízkovýchodní nebo severoafrické prvky do jazzu a k tomu velká fanouškovská základna v České republice. Dva nejdůležitější argumenty, proč se další postavou pořadu Jazz Profil stal izraelský trumpetista Itamar Borochov. V pražském Jazz Docku zahraje 24. dubna.

Velice charismatický mladík udělal značný dojem na naše publikum již na turné k propagaci svého debutu, ale řeč bude i o world music formaci Yemen Blues a dalších položkách jeho sólové tvorby, včetně posledního alba Blue Nights.

Itamar se narodil v roce 1984 v Tel Avivu do muzikantské rodiny a vyrůstal ve starobylém multikulturním přímořském městě Jaffa. Rodinné zázemí měl ideální, protože jeho otec je skladatel Yisrael Borochov a bratr Avri se taky živí hudbou jako profesionální kontrabasista. Lépe řečeno, starší Avri je Itamarův dlouholetý parťák. „Od tří let jsem hrál na housle a klasické piano jsem studoval od svých šesti let. Teprve pak jsem přešel na kytaru a později na trubku,“ říká Itamar.

Součástí jeho DNA jsou pochopitelně i lokální hudební prvky, především kvůli tomu, že celé dětství chodil do synagogy, která patřila místní severoafrické komunitě. Hudba, kterou hráli Židé, kteří se po stovkách tisíc přestěhovali do Izraele z Maroka a Libye, se pochopitelně zapsala do jeho podvědomí. Než se Itamar dopracoval k tomu, že začal vydávat alba pod svým jménem, působil ve formaci Yemen Blues.

Významným životním zlomem byl přesun do New Yorku. Studoval na místní New School a navštěvoval každý týden workshopy Barryho Harrise. Spolupracoval s celou řadou umělců včetně Jaye Sawyera, kterého si později přizval do sestavy na svou druhou sólovou desku.

V pořadu došlo na hudební ukázky jak formace Yemen Blues, tak i sólové dráhy, včetně debutu Outset, který vyšel v roce 2014 u vydavatelství Real Bird. Nicméně, od druhého alba pojmenovaného Boomerang započala i dnes trvající spolupráce s francouzským vydavatelstvím Laborie Jazz. V záznamu najdete i dojmy klíčové postavy domácí kulturní scény Anny Mašátové na první návštěvy Itamara v Česku a několik úryvků z rozhovoru kolegy Milana Tesaře s izraelským trumpetistou pro kulturní magazín Uni.

Itamar Borochov

Speciálně vyrobený nástroj

Jeho nejnovější album Blue Nights vyšlo v roce 2019 a má vynikající odezvu nejen ve světě, ale především v Česku. V době vzniku desky si také nechal vyrobit trubku se čtvrtým ventilem, zkonstruovanou přímo jemu na tělo, aby mohl snadněji hrát čtvrttóny, které jsou pro jeho styl charakteristické.

„Trubku, na kterou hraji, pro mne zhotovil David Monette, jeden z nejlepších výrobců těchto nástrojů všech dob. Nicméně jedním z prvních, kdo sestrojili trubku se čtvrtým ventilem, byl Don Ellis. Krátce po něm postavil podobný nástroj Nassim Maalouf – na jeho trubku hraje jeho skvělý talentovaný syn Ibrahim Maalouf. Moje trubka se od jejich nástrojů liší v několika ohledech. V první řadě je čtvrtý ventil umístěn víc vpravo a já na něj hraji malíčkem pravé ruky a nikoli levým ukazováčkem. Je to krásný nástroj a já si práci s ním opravdu užívám. Otevírá mi obrovskou škálu nových možností,“ říká Itamar.

Album však nestojí jen na vylepšené technice. „Například skladba Broken Vessels vychází z duchovního konceptu, že svět je rozdělen na svaté světlo a nádoby. My jsme nádoby, které umí světlo udržet, ale jsme bohužel prasklé nádoby, zmiňuje autor a přidává i volnější interpretaci. „Jednoduše člověk, který je zničený, zapomenutý nebo se cítí zlomený.“

Celý pořad poslouchejte výše ze záznamu.

autor: Daniel Sywala
Spustit audio