Jak se chová vaše auto na ledu a sněhu? Zjistíte to v kurzu bezpečné jízdy

2. prosinec 2014

Také řidiči se od rána potýkají s nepřízní počasí. Led a sníh jim komplikuje život a od rána se staly stovky nehod. K řadě z nich by nemuselo dojít, kdyby řidiči uměli správně řešit kritické situace. Na sněhu můžeme brzdit z padesátky i více než 30 metrů a na ledu z třicítky klidně i přes 60. I proto jsme za vás navštívili kurz bezpečné jízdy, abychom si vyzkoušeli, jak se auto v počasí těchto dnů chová.

Usedám do auta, beru si bezpečnostní pás, nastavuji sedadlo, ruce i nohy musejí být pokrčené a společně s instruktorem Janem Faktorem můžu vyjet na cvičnou plochu Příbramského letiště. „Zatáčíme doleva, volant držíme oběma rukama. Vyjedeme nahoru na polygon a jedeme na kluznou dráhu 40kilometrovou rychlostí,“ popisuje jízdu instruktor Jan Faktor.

Čtěte také

Přede mnou je vlevo kluzná plocha, po pravé straně beton a na něm zhruba dva centimetry mokrého sněhu. „Na kluzné dráze teď leží sníh, takže to bude klouzat opravdu hodně. Je tam takový speciální nátěr, který nám celoročně simuluje tvrdě uježděný sníh. Teď pojdeme půlkou auta na kluzné ploše a půlkou po asfaltu. Tak, a přidáváme plyn, nebojte se toho. Až řeknu „teď“, sešlápnete spojku s brzdou. Ještě jedeme, více plynu a teď! Tvrdě sešlápněte spojku a brzdu.“

Zhruba z 40kilometrové rychlosti jsme brzdili více než 30 metrů a stejně jsme nakonec nedokázali zastavit na kluzné ploše, ale až za ní, když se kola dostala na betonový povrch. „Kluznost je veliká. Teď najíždíme do kluzné zatáčky. Opět doporučuju najet 20kilometorvou rychlostí, povolit spojku, brzdu povolit a jenom zatočit. Zatáčejte lehce, volant otočte mírně doleva a teď lehce přidávejte plyn, a ještě víc plynu, kola rovně a jedeme.“

Čtěte také

Opět se auto dostalo z kluzné plochy až na betonový povrch pokrytý sněhem a až tam se jeho kola dokázala chytnout, abychom mohli zatočit. „Jsou tu veliké únikové zóny a žádná krizová situace se netrestá, ani převrácením nebo bouchnutím do veliké překážky. Dá se to opakovat milionkrát za sebou, aniž by se komukoliv cokoliv stalo.“

Takovou šanci ale na normální silnici nemáme. Okolo ní na nás číhají stromy a další překážky. Proto základní pravidlo pro jízdu za těchto podmínek je „festina lente – spěchej pomalu“. Jak jsme si vyzkoušeli, i 20kilometrová rychlost na ledovce může být příliš vysoká.“

autor: pgj
Spustit audio