Jak snížit spotřebu?

27. duben 2009

Kolik ujedete kilometrů na plnou nádrž svého auta? Méně než byste si přáli? A co když je výrazně vyšší spotřeba především vaší chybou? Přitom ale stačí tak málo, abychom ji snížili - stačí se o auto starat a jezdit hlavou. Vždyť jen málokomu se chce vytahovat z kapsy peníze a platit neuvěřitelné částky, z nichž většina plyne do státního rozpočtu, za benzín nebo naftu. Možná, kdyby si každý z nás při tankování uvědomil, že těmito penězi mimo jiné platíme naše politiky, pak bychom jezdili velmi úsporně všichni.

Ze tří hodnot ideální spotřeby udávané výrobcem bychom se měli blížit k té střední - deseti až dvacetiprocentní odchylka je absolutně v normě. O tom, za kolik pojedeme, rozhoduje už samotný technický stav vozidla. Základem je správný tlak v pneumatikách, jehož kontrolu bychom měli dělat zhruba každé dva měsíce.

"Podhušťováním se značně mění valivý odpor a zvedá spotřeba. Pokud někdo pneumatiku podhustí, může mít nakonec ještě horší spotřebu než předtím," upozorňuje Aleš Langer z Barum Continental.

Druhým, velmi častým prohřeškem, který se na spotřebě hodně podepíše, je skladiště, které máme v autě. Jen si vzpomeňte, kolik zbytečností vozíte v kufru.

"Každé kilo navíc nám zvyšuje spotřebu, především v režimu akcelerace, tedy zrychlení," konstatuje fyzikální zákonitosti Radovan Burgert z oddělení funkčních zkoušek technického vývoje mladoboleslavské škodovky.

Svoji roli sehrává samozřejmě i to, nakolik jsme pohodlní, protože každý zapnutý spotřebič znamená nějakou tu deci paliva navíc.

"Každá spotřebovaná energie, ať už ve formě komfortu (klimatizace) nebo spotřeby elektrické energie (autorádio, vyhřívání sedadel nebo zadního skla) vzniká pochopitelně z energie samotného motoru a každé zvyšování této spotřeby má opět negativní vliv na spotřebu paliva."

Na vyšší spotřebu se musíme připravit i v případě, že si na autě uděláme určité tuningové úpravy. Ale i otevřené okno mírně zvyšuje spotřebu. Velmi ji ovlivňuje také způsob jízdy. Základem je podle instruktora bezpečné jízdy Jana Pechouta předvídavost, díky níž můžeme jet plynule.

"Když vidím, že někde je červená nebo nějaký problém, tak je určitě špatně dojíždět k danému místu vysokou rychlostí a potom mařit energii vozu brzděním. Je to rychlými rozjezdy, takže pokud budu s někým závodit na semaforech nebo hned za koncem obce šlápnu prudce na plyn, odrazí se to na spotřebě."

A také bychom měli vědět, jaké auto a především jaký motor máme k dispozici. Vypadá to jako legrace, ale kdo si po staré stodvacítce koupí třeba Fabii a přitom jezdí stejným stylem, zbytečně plýtvá palivem.

"U starších automobilů, především u koncepce karburátorových motorů, při brzdění motorem docházelo stále ke spotřebě paliva, protože se nasávala směs do válců, která byla spalována. U dnešních moderních vozidel se vstřikováním paliva dochází při brzdění motorem k odpojení vstřiku paliva, a tím pádem i k nulové spotřebě."

Říká se dobrá rada nad zlato - my jsme jich nabídli pro jistotu víc a když je vyzkoušíte v praxi, možná budete překvapeni, kolik paliva ušetříte.

autor: evk
Spustit audio