Jan Veselý: přejezd And jsem si užil

7. leden 2012

Rallye Dakar včera překonávala nejvyšší bod celé soutěže průsmykem svatého Františka. Při přejezdu And z Argentiny do Chile se soutěžící dotkli výšky téměř 4730 metrů.

Původně měl být přesun přes hory součástí brzkého ranního přejezdu k měřenému úseku na území Chile, jenže sněžení a vítr donutily pořadatele šestou etapu úplně zrušit. Celý konvoj potom překonal vysokohorské hranice organizovaně během dne a tyto výjimečné okamžiky si Jan Veselý, jediný český motorkář, na rozdíl od minulých let tentokrát užil.

„Přejezd And na jihoamerickém Dakaru vůbec nemám rád. V předchozích dvou ročnících, kterých jsem se účastnil, jsem při něm zažil mrazy i deset stupňů pod nulou, naopak dole v bivaku je 45 stupňů. Během dvou hodin tedy zažijeme extrémní rozdíl teplot. Při přejezdu navíc překonáme nadmořskou výšku 4726 metrů a potom jedeme asi dvě stě kilometrů ve výšce 4,5 kilometru po náhorní plošině.

Letos to však bylo mnohem lepší, protože jsme nevyjížděli tak časně ráno a nahoru jsme se dostali později, kdy už tam nebyly tak nízké teploty ­– řekl bych slabě nad nulou, ale svítilo slunce. Na rozdíl od minulých ročníků to bylo zajímavé tím, že sníh dosahoval až k silnici a byla tam téměř souvislá sněhová pokrývka.“

Ze svých minulých účastí jsi už byl jistě poučen a na cestu ses dobře oblékl, takže jsi mohl v poklidu vychutnávat tu mimořádnou chvíli.

„Já už jsem měl příležitost si okolní krásy krajiny vychutnat, protože v roce 2009 jsem tu byl soukromě. Z té doby mám spoustu krásných fotek, takže to trochu znám, nicméně být tu opět na vlastní kůži se nevyrovná prohlížení alb v teple domova.

Příroda je opravdu úchvatná – jsou tu vrcholky hor, soliska, nádherná horská jezera s průzračnou smaragdově zbarvenou vodou. Je to opravdu největší zážitek z celého Dakaru, škoda jen té velké zimy.“

Pořadatelé se na brzký ranní přejezd And náležitě připravovali. Na trati byly rozmístěny lékařské týmy a další stanoviště s kyslíkovými maskami pro případnou nevolnost. Jenže to všechno bylo pro přejezd v rámci etapy, byly tam tedy i za těchto změněných podmínek?

„Stanoviště tam byla rozmístěna, ale nevěděl jsem, že měla sloužit právě k tomuto účelu. Samozřejmě nadmořská výška a pokles atmosférického tlaku je znatelný. Stačí, když sesednete z motorky, uděláte pět kroků k celníkovi a jste zadýchaní. Stejný vliv to má i na motorku – normálně má 65 koní, ale teď bych řekl, že asi jen tak 15,“ popisuje Jan Veselý.

autor: jař
Spustit audio