Jawa se vydala za motorkáři

18. květen 2011

Kdysi slavný týnecký výrobce motorek Jawa se sveřepě snaží vyrábět a dokonce i vyvíjet. Letos přišli s další novinkou – Jawou 660 Sportard. Právě teď ji Týnečtí vozí po republice a snaží se na ni nalákat nové zákazníky. Byli jsme se podívat, jak se jim to daří.

S penězi je Jawa na štíru, to se nezměnilo. S tím souvisí všechno včetně propagace propagační akce. Například v celém Berouně, kam firma zavítala jako do druhého města (z celkem šesti), jste nenašli jediný poutač, jedinou šipku, která by pomohla s orientací na parkoviště hotelu Ostrov. Naštěstí se můžete orientovat podle sluchu – na parkovišti u hotelu hraje hudba, stojí tu asi pět stánků, vlají bílé prápory s logem Jawa a na parkovišti jsou vyrovnány výrobky z Týnce nad Sázavou. Mezi nimi pobíhá ve výrazném červeném triku Jawa Jiří Kraft. Má na starosti dvě sady motorek. „Jedna sada jsou zcela nové motocykly na výstavu a ve druhé sadě jsou stroje na zkušební jízdy. Testovací prototyp Jawa 660 už najel sto tisíc kilometrů.“

Nevím, kolik z vás vidělo motorku po sto tisících kilometrech – předpokládám, že menšina. Gumové krytky jsou zšeřelé, motorka je ošoupaná a notně použitá. Petra Šmída, který sem přijel na svém varaderu, však odpudivý vzhled od zkušební jízdy rozhodně neodradil. „Pokud motorka má opravdu najeto přes sto tisíc kilometrů, znamená to rozhodně palec nahoru,“ říká Petr Šmíd a vydává se na projížďku. Nechám ho párkrát se projet po malém plácku a pak se ptám, jestli by 660 Sportard vyměnil za svoji Hondu Varadero. „Momentálně už asi ne, já jsem spíš na dvouválce.“

S dalším návštěvníkem berounské předváděcí akce probíráme, jestli je Jawa konečně zpracováním svých strojů srovnatelná s renomovanou konkurencí. „Rozhodně není, ale myslím si, že se vydali dobrým směrem. Je mi líto, že nemají vlastní motor a další komponenty, které tradičně vyráběli, takže z celé motorky je Jawa akorát rám a pár drobností,“ říká mi zhruba čtyřicátník a míří domů.

Z pohledu kvality trápilo předchozí řadu 650 opravdu hodně problémů. Nehrozí to samé i 660 Sportard? „Tento model jsme vyvíjeli podstatně delší dobu, proto si troufám říct, že konstrukční řešení jsou lepšího typu a dotažené do konce,“ říká Jiří Kraft z Jawy.

V Česku prodala Jawa zatím dva nové sportardy. Oba majitelé mají své snadno dohledatelné a často aktualizované profily na motorkářském webu, takže jejich zkušenosti si můžete sami přečíst – poučením by mohly být i pro konstruktéry z Týnce. Ti už konečně pracují na retro stroji, po kterém tak dlouho volají milovnici Jawy. Podle všeho v něm však nebude jejich nový litrový dvouválec, který loni sami vyvinuli – motorka v retro stylu modelu Californian bude mít stejný základ i motor jako 660 Sportard a na trhu bude nejdříve příští rok.

autor: pek
Spustit audio