Jedno auto na osm nebo na dva lidi? Jak se měnil vozový park za 40 let vysílání Zelené vlny?
Když před 40 lety začala vysílat Zelená vlna, pak se o jedno auto dělilo téměř osm lidí. Dnes je to číslo čtvrtinové – jedno osobní auto připadá průměrně na dva lidi. Pohled do archívů ale prozradil jednu překvapivou věc – za komunismu se vozový park rozrůstal rychleji.
První půlmilión osobních aut zaregistrovaly statistiky Sdružení automobilového průmyslu v roce 1968 a o šest let později, tedy právě v roce zahájení vysílání Zelené vlny, měli Češi ve svých garážích už milión vozidel.
„Samozřejmě tady byla jednoznačná dominance domácích značek, potom vozidla východního bloku – wartburgy, trabanty, žigulíky. Ale byla zde pro vybranou klientelu k dispozici vozidla i zahraniční provenience, jako třeba fordy,“ nahlíží do historie ředitel Sdružení Antonín Šípek a vysvětluje, jak nezbytnou součástí výbavy tehdejších vozů byla i startovací klika.
„V té době a v technické úrovni baterií v 80. letech bylo mnohem jednodušší vzít kliku než trápit baterku, utrhnout ztuhlý olej, protočit motor a pak teprve startovat.“
Během deseti let Češi přikoupili další milión aut, na třímiliontý registrovaný vůz jsme si ale museli počkat až do roku 1995, a také hranici čtyř miliónů jsme pokořili až po dalších 11 letech. Překvapivě se tak po revoluci nekonal žádný obrovský skok v počtu aut. Začali jsme je totiž vnímat jinak.
„Před rokem 1989 se vozidla udržovala co nejdelší dobu, protože to byla velká investice pro každého. Jezdilo se, dokud se auto nerozpadlo. Po roce 1990 došlo k vyřazování starých vozidel a dovozu vozidel ze zahraničí. Ojetá jeden čas dokonce přesahovala svým objemem dovozu prodej nových vozidel,“ popisuje Antonín Šípek.
I proto se průměrné stáří vozového parku stále pohybuje kolem 14 let. Jenže jak upozorňuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů, srovnávat auta třeba z osmdesátých let s těmi současnými se prostě nedá. „V té době sice platily jakési ekologické předpisy, na jejich základě se potom zakázal dovoz trabantů a wartburgů v roce 1985. Samozřejmě ale byly i jiné předpisy z hlediska pasivní a aktivní bezpečnosti,“ vysvětluje Pavel Tunkl.
Pásy byly jen vpředu a nebyly povinné, airbagy se v běžných autech začaly objevovat až na přelomu století, dříve byly výsadou jen těch luxusních. Jediné, co zůstalo, je věrnost značce Škoda, i když z padesáti procent v roce 2000 se počet škodovek snížil na třetinu. Aktuálně je u nás registrováno přes 4 milióny 850 tisíc osobních aut. Přesto si podle Pavla Tunkla na pětimiliontý registrovaný vůz budeme muset pár let ještě počkat. A to kvůli zákonu, který v příštím roce zruší takzvané polopřevody.
„Dojde k vyřazení většího počtu vozidel a celkový stav se pravděpodobně změní na 4,5 nebo čtyři milióny 600 tisíc.“ A snížit by se mohl i průměrný věk našeho vozového parku.
Počet registrovaných vozidel na území ČR (osobní auta a dodávky) | |
1950 | 130 tisíc |
1968 | 515 785 |
1974 | 1 264 685 |
1984 | 2 012 026 |
1995 | 3 113 476 |
2006 | 4 108 610 |
30.6.2014 | 4 859 545 |