Jezdíš málo? Plať málo

5. listopad 2009

Pokud jste v poslední době kupovali auto, respektive měnili pojišťovnu, asi jste si všimli nového trendu v oboru, kterým je segmentace neboli dělení klientů podle několika různých kritérií. Roli už nehraje pouze objem motoru, tak jako tomu bylo dřív. Důležitými vodítky pro výpočet výše pojistného je dnes šoférův věk, bydliště, případný počet nehod nebo stáří a značka pojištěného auta. A to zdaleka není vše.

Segmentace na trhu s povinným ručením není žádnou novinkou. Výši povinného ručení tímto způsobem dnes počítá už většina pojišťoven na trhu.

"Stále u nás existuje systém povinného ručení na vozidlo. Tímto způsobem se však pojišťovny snaží zakomponovat odpovědnost jednotlivých řidičů. Svým způsobem sazbu povinného ručení ovlivňuje i to, kdo vozidlo vlastní a řídí," říká Pavel Ronovský ze serveru Toppojisteni.cz.

Obecně platí, že na západ od Chebu je výpočet povinného ručení spravedlivější. Je totiž víc individuální.

"Parametrů, podle kterých lze segmentovat povinné ručení, je až 57. V České republice se jich v tomto okamžiku uplatňuje 13," uvádí Pavel Ronovský.

Na obzoru je však možná čtrnácté kritérium - počet najetých kilometrů za rok.

"Zvažujeme využití tohoto parametru k tomu, aby méně rizikoví řidiči měli nízké ceny povinného ručení," vysvětluje Tomáš Zavoral z pojišťovny Direct.

Definujme si tedy "méně rizikového řidiče". V kontextu počtu najetých kilometrů je to pochopitelně ten, kdo sedí víc doma než v autě. Bohužel takového aby jeden pohledal.

"Z výzkumu, který pojišťovna uskutečnila, vyplynulo, že čeští řidiči jednoznačně patří k těm aktivnějším. V rámci Evropy najezdí průměrný český řidič 500 km týdně, z čehož 352 km připadá na všední dny a 127 km na víkendy," dodává Tomáš Zavoral.

V tomto směru se Češi mohou směle srovnávat s Brity.

"Výsledky výzkumu jasně prokázaly, že čeští řidiči jsou spíš aktivnější. Směle se mohou srovnávat s tak vášnivými řidiči, jako jsou Britové. Ti najezdí týdně téměř 605 km ve služební voze," uzavírá Tomáš Zavoral.

Vysokým počtem najetých kilometrů podobnost s obyvateli země Jejího Veličenstva končí. Povinné ručení se tam uzavírá na osobu, nikoliv na auta. Jen pro zajímavost, auta jsou na ostrovech v průměru o víc než polovinu mladší než u nás.

autor: pek
Spustit audio