Kamióny zvládnou losí test

31. květen 2006

To, že elektronika dnes dokáže napravit nejednu chybu řidiče osobního auta, ví asi většina motoristů. Samozřejmě, auto musí být vybaveno nějakým tím aktivním bezpečnostním systémem, jako například systémem jízdní stability, radarem kontrolujícím vzdálenost mezi vozidly a podobně. Tyto vymoženosti byly doposud doménou pouze osobních aut. Jenže, nejen ty se pohybují po silnicích. A tak se dnes podíváme na bezpečnost a budoucnost kamiónů.

Už samotná velikost kamiónu by měla v ostatních vzbuzovat respekt. To, co vidíme ale není to nejdůležitější. Málokdo si uvědomuje, že, zatímco jeho auto váží okolo 1,5 až 2 tun, naložený kamión je 20 x těžší. A zastavit 40 tun z rychlosti 80 kilometrů v hodině chvíli trvá.

"U starších kamiónů s bubnovými brzdami a tlakem 8 Barů je brzdná dráha 85 metrů. U modernějších vozidel, jako je například Actros, s kotoučovými brzdami a vyšším tlakem je to 55 metrů a tyto moderní systémy jsou základem, na kterém se dají budovat systémy jako například systém nouzového brždění," konstatuje Prof. Hartmut Marwitz z Mercedes Benz.

Právě stuttgartská značka předvádí na voze Safety Truck budoucnost aktivních bezpečnostních prvků kamiónů.

"Systém předpokládá, že řidič vozidlo ovládá. Musíme ale vycházet z toho, že není vždy úplně koncentrován a musíme vzít v úvahu také mikrospánek. Proto je ve vozidle zabudován radarový systém, který zaměřím vozidlo jedoucí před kamiónem zhruba na vzdálenost 150 metrů. Když systém vyhodnotí rychle se zkracující vzdálenost, aktivuje se ve 4 krocích. První a druhý je optická a akustická signalizace, což má řidiče na nebezpečí upozornit. Když řidič nereaguje na tuto signalizaci, začne auto samo brzdit zhruba 30 % účinností. A když ani tehdy řidič nezareaguje, tak se vozidlo samo zastaví."

Na vlastní oči jsme se mohli přesvědčit, že takto vybavený kamión bezpečně zastavil ve chvíli, kdy řidič nereagoval na výrazněji pomaleji jedoucí luxusní limuzínu před sebou. Další reakcí roztěkaného řidiče v takovou chvíli může být panický vyhýbací manévr.

"Mohli jsme to vidět při ukázce. V takové situaci se neaktivuje systém nouzového brždění, protože systém zaznamená reakci řidiče v podobě vyhýbacího manévru. Aktivuje se tedy systém regulace stability nebo dynamiky jízdy."

Fyziky znalý člověk ví, že systém jízdní stability využívá možnosti přibrždění kol, a to především zadních. To předpokládá propojení tahače s návěsem.

"Nejprve dojde ke snížení otáček motoru, a potom následuje ideální přibrždění jednotlivých kol podle potřeby, aby byla zachována stabilita. Právě proto musí obě části soupravy spolupracovat."

Pro srovnání jsme shlédli ukázku vyhýbacího manévru současného kamiónu bez stabilizačního systému. Jeho návěs byl vybaven bočními pomocnými koly, jako u dětského kola, jen poněkud většími, a i s nimi tento manévr vypadal hrozivě. Bez nich by jednoznačně návěs i s tahačem skončil v kotrmelcích. Naopak spolupracující tahač a návěs celý manévr zvládly jako by se vůbec nic nedělo. Do kamiónů už se začínají montovat asistenty pro jízdu v pruhu, tempomat udržující bezpečnou vzdálenost, asistent pro rozjezd do kopce a tak dále a tak dále.

autor: pgj
Spustit audio