Karel Abraham slaví stovku
Velká cena silničních motocyklů v Nizozemsku se tradičně jede už v sobotu. Boj o co nejlepší umístění však jezdci královské třídy Moto GP odstartují už dnes krátce před druhou hodinou. Bude mezi nimi pochopitelně i Karel Abraham, který v dopoledním tréninku zajel třináctý čas. Pro 21letého jezdce je tento závod v Assenu poněkud zvláštní – nejenže tady podepsal s Ducati prodloužení smlouvy na další dva roky, ale především je to jeho stá Velká cena.
Poprvé se Karel Abraham v kolotoči prestižní motocyklové soutěže objevil před šesti lety. Na rozdíl od mnoha jiných jezdců to nebyl jen ojedinělý start díky divoké kartě, ale od začátku byl stálým účastníkem šampionátu. Svou premiéru si odbyl 10. dubna 2005 při Velké ceně Španělska. V Jerezu dojel v kubatuře 125 ccm čtvrtý od konce, na 36. místě.
„Určitě si vzpomenu na první závod v Jerezu, když jsem začínal. Byl jsem strašně nervózní. Podobnou nervozitu však pociťuji i na začátku každé sezóny a teprve v jejím průběhu ze mě postupně opadá,“ říká Abraham.
Brněnský jezdec se narodil v lednu 1990, takže i díky finanční podpoře svého otce využil dokonale pravidel šampionátu a nastoupil prakticky do prvního možného závodu po svých 15. narozeninách. Jenže první sezóna jen potvrzovala názory, že je ještě mladý – premiérové body získal až na konci druhého roku v Japonsku.
„Trvalo mi to opravdu hodně dlouho. Při vstupu do stopětadvacítek mi to zaprvé nijak zvlášť nešlo a zadruhé jsem jezdil s Terolem i s Cortesem, se kterým jsem dost bojoval. Navíc jsem neměl moc štěstí, protože i když jsem párkrát na body dosáhl, objevila se červená vlajka a závod vrátili o kolo zpět, kdy jsem ještě na bodech nebyl. Bylo to pro mě trochu smolné období, ale naštěstí netrvalo dlouho.“
Další čtyři sezóny strávil Abája, jak se mu přezdívá, ve střední kubatuře, nejprve to byly 250, které pak přešly ve třídu Moto2. Právě v závodech s jednotnými motory se začaly potvrzovat jezdecké schopnosti mladého závodníka, přičemž vrcholem bylo třetí místo v Japonsku a především poslední závod sezóny ve Valencii, který vyhrál. Lépe se s Moto2 ani rozloučit nemohl.
Právě od výsledků se častokrát odvíjí oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých okruhů. Je nějaká trať, kterou Abraham přímo nesnáší? „Takhle přímo to říct nemohu, ale samozřejmě jsou okruhy, které mám v oblibě a které naopak moc rád nemám – k těm patří například okruh v LeMans, kde je trať hlavně za deštivého počasí nepříjemná, protože se na ní střídají různé povrchy. Až do minulé sezóny jsem neměl rád ani okruh ve Valencii, ale potom se mi tam podařilo zajet můj nejlepší výsledek, takže jsem si ho pochopitelně oblíbil.“
Pokud bychom to brali podle výsledků, pak by mezi těmi opravdu neoblíbenými musel být i Masarykův okruh v Brně, kde ze šesti pokusů dojel do cíle jen jednou. „Musím říct, že Brno patří spíš mezi moje oblíbené okruhy, je to i moje domácí trať. Strávím tam hodně času, ale ne zrovna ježděním, spíš při doplňkových činnostech. Na druhou stranu je pro mě tento okruh docela smolný.“
V premiérové sezóně v královské kubatuře se Karla štěstí docela drží. Po šesti závodech je celkově desátý, když pouze jednou nedojel. Na zatím posledním závodě v britském Donnington parku dokonce zajel šestý kvalifikační čas, nakonec z toho bylo sedmé místo a věhlasní soupeři si už musejí zvykat, že je tam s nimi i nějaký Abraham.
„Celkově jsem na desátém místě, ale přede mnou jsou ještě závodníci, na které mám. Naopak jsou i lepší jezdci za mnou, například Simoncelli. Doufám, že už mě ostatní jezdci nějak registrují, závody jsou každopádně mezi námi docela zajímavé. Sezóna je zatím perfektní, vstupovali jsme do ní s tím, že budeme šťastní za body a pokud neskončíme na posledním místě. To se zatím daří,“ dodává Abraham. A jak lépe oslavit stý start v Grand Prix než nějakým dobrým výsledkem? Zvlášť, když Abrahamův vzor Valentino Rossi má „jen“ vítězství 105.
Závod Moto GP startuje v Assenu v sobotu v 15 hodin.