Komplikace na D1 u Prahy. Omezení v rámci modernizace roste i tam
Až sto tisíc řidičů denně se bude následující čtyři měsíce trápit na dálnici D1 u Prahy. Silničáři i dnes staví mezi Chodovem a Průhonicemi mobilní svodidla. Začíná tak dlouho plánovaná oprava nejvytíženějšího úseku celé dálnice. V každém směru jsou teď jenom dva jízdní pruhy.
Druhým dnem přibývají tady na výjezdu z Prahy stovky metrů mobilních svodidel. Do večera by měly oddělit směry na Prahu a na Brno až na šestý kilometr dálnice D1. „Nyní jsme v situaci, kdy je uzavřený jenom jeden pruh, nicméně v rozmezí jednoho dne uzavřeme i druhý pruh. To znamená, že v obou směrech se bude jezdit systémem dva plus dva pruhy,“ vysvětluje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.
Na kolony se tak musí připravit řidiči především ráno ve směru do Prahy a odpoledne směrem ven. To se jim samozřejmě nelíbí. „Nelíbí se mi to vůbec. Jezdím do Prahy velice často z Českých Budějovic a není to tak dlouho, co tady také něco dělali a budou to dělat znovu.“ I když jiní mají pro nutné opravy pochopení. „Pro mě to bude veliká komplikace, protože tudy vlastně mířím v těch největších špičkách z práce a do práce ráno a odpoledne, ale samozřejmě chápu, že se to musí udělat.“
Rychlost
Možná alespoň potěší, že na výjezdu z Prahy budeme podle Jana Skovajsy z Ministerstva dopravy jezdit rychleji, než jsme zvyklí. „Ve směru na Prahu v místě, kde se bude jezdit podél opravy komunikace, tedy v uzavřeném levém pásu, bude rychlost 80 km/h zachována. Ve směru na Brno je díky dočasným svodidlům a zúženým jízdním pruhům možné využít rychlost 100 km/h.“
Dálnici tady je ale prostě potřeba opravit. Po rozšíření na přelomu tisíciletí dostává každý den pořádně zabrat od takřka sta tisíc aut. A jak popisuje Jan Rýdl, dlouho už by nevydržela. „Vozovka je obecně ve špatném stavu. Jsou tady výtluky, trhliny, je třeba vyměnit nebo silně dramaticky opravit svodidla, opravit odvodnění, které už vypovídá službu. Je dokonce potřeba vyměnit indukční smyčku, která sčítá dopravu.“
Odtahové služby
V pohotovosti jsou i odtahové služby, včetně té pro náklaďáky, jak můžeme vidět tady u sjezdu na druhém kilometru. Úkolem jejich řidičů je v případě závady nebo nehody dálnici co nejrychleji zprovoznit. „Záleží, co bude mít auto za poruchu nebo co to bude za nehodu. A vždycky bude hrát roli to, kdy nám policie umožní to zapřáhnout. Jinak samotné naložení a odtažení je otázkou 20 nebo 30 minut. Potom už se dá na voze pracovat mimo dálnici.“
Objíždět, neobjíždět?
Najdou se tací, kteří budou hledat kvůli kolonám nějakou tu cestičku jinudy po okolních vesnicích. Motohlídka Zelené vlny Martin Hlouška vyzkoušel tři možné trasy. „Jedna vede po pravé straně dálnice s nájezdem v Průhonicích, druhá po levé straně dálnice s nájezdem opět v Průhonicích a třetí je možná přes Uhříněves, ale tam se každý den tvoří kolony, tak tu bych nedoporučoval.“
A Martin doporučuje raději zůstat na dálnici v koloně v každém případě. „V tuto chvíli rozhodně neobjíždět, objízdné trasy stejně nejsou uzpůsobeny pro nákladní dopravu. Bude jednodušší si počkat v koloně na dálnici D1,“ říká Martin Houška.
Opravy mezi Chodovem a Průhonicemi stavbaři plánují až do konce října. Příští rok pak chtějí navázat a pokračovat k Pražskému okruhu. Následující rok tedy bude na těchto místech rušno.