Lanová svodidla neprorazíte

20. srpen 2008

Co si říkáte, když projíždíte rychlostní silnicí a protisměrné jízdní pruhy dělí pouze natažená lana? Máte pocit, že vás neochrání? Pak vězte, že opak je pravdou. Lanová svodidla jsou totiž na dálnicích a rychlostních silnicích bezpečnější než klasická ocelová či betonová svodidla. Nedovolí totiž vozidlům, aby se v nějaké krizové situaci dostaly do protisměru.

Jednoznačně to potvrzují zkušenosti ze silnice R48 mezi Novým Jičínem a Příborem, která si před pár lety vysloužila nelichotivou přezdívku silnice smrti, protože tady často docházelo k smrtelným nehodám. V průměru zemřelo 13 lidí ročně. Ty další zachránila lanová svodidla.

"Potvrzuji vaše slova. Od doby, kdy se tato svodidla nainstalovala, nedošlo zde k žádné dopravní nehodě, při které by došlo k usmrcení osoby," říká plukovník Jiří Zlý, šéf severomoravské dopravní policie, podle jehož zkušeností jsou lanová svodidla schopna zadržet i těžká nákladní auta: "Lana vozidlo zadrží a vymrští zpět do jeho směru jízdy. Samozřejmě se může stát, že při nárazu dojde k vymrštění nějakých kotvících prvků, nicméně lano zůstává pevné a pružné. Nemůže tedy dojít k přejetí vozidla do protisměru, a to jak osobního, tak nákladního."

Jak je to možné? Podle Tomáše Kalkuse z firmy Proznak je základem kvalita lan. Jsou totiž ze stejného materiálu jako lana letadlových lodí, kde se do nich chytali oceloví ptáci.

"Ze čtyř lan je tvořeno právě pro to, aby se kinetická energie rozprostřela do co největší plochy. Za řádově třicet let, kdy jsou lanová svodidla používána na celosvětovém trhu, jich bylo nainstalováno několik desítek tisíc kilometrů a nebyla zadokumentovaná jediná nehoda, při které by auto přejelo do protisměru."

Rozporuplně se ale k lanovým svodidlům stavějí motorkáři, kteří mají pocit, že je lana neochrání, ale rozříznou. Záchranáři to ale nepotvrzují, stejně tak se nepotvrzují zvěsti, že by lana více poškodila vozidla. Přesto se nedají instalovat všude.

"Například v místech, kde jsou velké směrové oblouky, to znamená v prudkých zatáčkách. Omezení lanových svodidel je také na úsecích kratších než 48 metrů."

Naopak výhodou lanových svodidel je jejich snadná oprava. Zatímco namontování nových ocelových pásů po nehodě omezí dopravu na několik hodin, podobně jako opravy betonových svodidel, pak lanová svodidla lze díky snadnému upevnění na lehkém sloupku opravit během několika minut, aniž by bylo nutné nějakým dramatickým způsobem omezovat dopravu. Je proto snaha na vozovky instalovat právě lanová svodidla.

"Je to předmětem diskuze na úrovni policie, majetkových správců a správních orgánů. Samozřejmě je to hlavně otázka finančních prostředků, ale také dlouhodobých plánů s danou komunikací."

autor: evk
Spustit audio