Lanovka na Petřín by za pět let mohla jezdit s novými vagony. Dopravní podnik plánuje její rekonstrukci

6. leden 2021

Lanovou dráhu na Petřín, která je součástí pražské MHD, čeká v dalších letech velká rekonstrukce. Některé její části jsou po desítkách let provozu na hranici životnosti a řadu z nich už není možné nahradit. Po dokončení oprav by měly cestující navíc vozit i úplně nové vagóny.

V současné podobě jezdí lanovka mezi Újezdem a Petřínem od roku 1985. V té době také technici dělali poslední generální opravu. I proto je nutná třeba velká rekonstrukce trati i některých systémů. „To drážní těleso obecně není v kondici, je dožitý v tomhle okamžiku. Vagony mají nouzové brždění na lano. Problém je, že od roku 1960 to nikdo nevyrábí, takže bude potřeba přejít, aby nouzová brzda byla na kolejnici, a tam jsou jiné parametry toho drážního tělesa i kolejnic, po kterých to jezdí,“ vysvětluje vedoucí provozu tramvají dopravního podniku Petr Hloch.

Problémy jsou navíc i s terénem svahu Petřína. „Nám ujíždí, byť o milimetry ročně, ale ujíždí směrem na újezd, takže celé to těleso a celý ten kopec je vlastně v pohybu. V podstatě se uvolňujou pražce a je potřeba udělat celé podloží a zároveň s tím odvodnění, abychom to celý stabilizovali.“

Zvýšená kapacita osob

Zachovaný zůstane třeba historický motor, který je památkově chráněný. Stejné budou i výhybky a základní systém. To také znamená, že nové vagony lanovky budou velmi podobné, protože musí dodržet například váhu a rozměry. Přesto by se třeba použitím lehčích materiálů mohla zvýšit kapacita cestujících. „Dneska je kapacita sto osob, co nám dovolí parametry, chceme navýšit, aby to bylo aspoň 120,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

Minimálně jeden současný vagón by měl být po opravě vystavený v muzeu pražské MHD ve Střešovicích. Vzhled nových vagonů budou výtvarníci navrhovat v designové soutěži. „Budou mít volnou ruku, až na to, že jsou místa, kam jim výrobci nedovolí sáhnout. Tvůrci budou mít na starosti interiér, okna, dveře a tu přední a zadní kabinu,“ dodává Scheinherr.

Od roku 1985 převezla lanovka na Petřín zhruba 55 milionů cestujících. Při rekonstrukci by měla být mimo provoz zhruba osm měsíců. Kdy práce začnou, zatím jasné není, hotové by ale podle města měly být do pěti let.

Původní lanovka na Petřín
autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.