Má cenu jezdit v létě na zimních pneu?

16. duben 2009

Se začátkem dubna přišlo do Česka léto. Zní to paradoxně, ale je to tak. Je tedy nejvyšší čas přezout ze zimních na letní pneumatiky, pokud jste to už neudělali. Možná ale u svých ojetých zimních pneumatik uvažujete o tom, že je přes léto dojezdíte a na zimu koupíte nové. Dělá to tak stále víc řidičů. Ale je to rozumné hlavně z pohledu bezpečnosti a nákladů?

Opravdu se stalo módou dojíždět zimní pneumatiky v létě v případě, že hloubka jejich vzorku pro zimní provoz už není vhodná, ale ještě splňuje zákonný limit 1,6 milimetru. Provoz zimních pneumatik v létě ale vyžaduje rozumnou jízdu.

"Většina řidičů se vůbec neuvědomuje, že pneumatika má naprosto jiné složení směsí a velké množství lamelek. Takže když tu pneumatiku prohřívám rychlou jízdou, zpomalováním, brzděním a zatáčením, ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika podstatně hůř řídí," upozorňuje Jiří Patera z Polygonu Most.

Přesněji řečeno vede auto tam, kam ho řídíme. Typickým koledováním o průšvih je nahánění jiného vozu, který nás předjel. Stačí, aby měl kvalitnější a zachovalejší pneumatiky. Navíc jeho pneu mohou mít vyšší rychlostní limit, než ty naše. Obzvlášť to platí v případě zimních, které se při vysokých rychlostech mohou chovat nejen hlučně, ale i nebezpečně. Pro dobrodruhy, nebo spíš hazardéry, kteří nedodržují na našich dálnicích rychlost, připomenu, že pneumatiky označené písmenem Q jsou určeny jen do rychlosti 160 kilometrů v hodině. R znamená limit 170 a S 180 kilometrů v hodině. Vraťme se ale k jízdě na zimních pneumatikách i na jaře a v létě. Rozhodně tím nic nezkazíte, pokud dodržíte určitá pravidla.

"Doporučuji maximálně snížit rychlost jízdy, abychom zimním pneumatikám s kvalitním vzorkem a směsí vyhověli a neničili si je," dodává Jiří Patera.

A jeden z majitelů pneuservisu Pavel Procházka přidává i příklad z praxe, kdy je používání zimních pneumatik v létě rozumné.

"V posledních letech to není špatná volba, například pro rodinu se dvěma vozy, jedním větším a druhým menším. Velký vůz jezdí na rodinné výlety a větší vzdálenosti, ale s menším se jezdí na nákupy a spíš po městě. Vozy nižších kategorií většinou najedou ročně do 10 000 kilometrů a u těchto vozů bych nepřezouval letní a zimní pneumatiky, ale nechal bych pouze zimní, protože po čtyřech letech, kdy jejich životnost končí, jsou ojeté a rovnou se koupí nové zimní gumy."

Mimochodem, opotřebení moderních zimních pneumatik v letním provozu je zhruba o 20 procent vyšší v porovnání s letními. Samozřejmě, že existují i takzvané univerzální gumy pro zimní i letní období. Podle odborníků ale nejsou dobrou volbou.

"V létě představují univerzální pneumatiky větší hluk a spotřebu paliva. V zimě mají menší záběr na sněhu než pneumatiky zimní, tudíž si myslím, že univerzální pneumatika nemá velký význam."

Tabulka rychlostních indexů

Q160R170S180T190U200H210V240W270

autor: jař
Spustit audio