Mají kamióny zimní pneu?

2. únor 2009

Jsou nebo nejsou? Takto téměř hamletovsky bychom se mohli ptát na zimní pneumatiky pro kamióny. Jedna skupina řidičů nákladních aut tvrdí, že nejsou, druhá zase na zimu přezouvá. Téměř začarovaný kruh, zdálo by se, ale není to tak složité. A co víc - v každém případě mohou firmy svá vozidla na zimu dobře vybavit, aby zboží stihli včas dopravit na místo. Co musejí udělat?

Mít dobrou zimní výbavu. Ale začneme u zimních pneumatik pro nákladní auta. Skutečně totiž existují.

"Zcela zimní pneumatiky jsou takové, které mají označení 'winter' a je na nich sněhová vločka. Ty se teoreticky používají ve Skandinávii, kde jsou kruté zimy, mnoho sněhu a časté náledí."

Jenže v našich podmínkách jsou tyto pneumatiky nepoužitelné. Ostatně slova Tomáše Bláhy z Pneuservisu SAPA potvrzuje i Martin Špryňar z Česmadu Bohemia: "Ne že by neexistovala zimní pneumatika se zimní směsí, ale v našich podmínkách není použitelná. Používá se pouze v severských oblastech, kde je trvalá sněhová pokrývka. U nás se zimní pneumatikou - aby se to nepletlo, říkáme tomu zimní výbava, myslí pneumatika označená M+S, což znamená bláto sníh. Ta má hlubší dezén a dává se pouze na hnací nápravu."

Takže pokud si někdy ze zvědavosti prohlédnete kola stojícího nákladního auta, pak nikdy nemůžete najít kamión, který by tak jako osobní auto měl všechny pneumatiky označené M+S. Najdete je pouze na jednom páru kol, ty ostatní, takzvaně řídící, mohou mít vzorek výrazně nižší. I v zimě podle zákona stačí, pokud neklesne pod 1,6 milimetrů.

"Pro řídící nápravu jsou pneumatiky už od výrobce zcela hladké, ale mají v sobě tři až pět vodících drážek, které slouží k odvodňování. To je ale pouze na řízení, kde pneumatiky slouží k zatočení, nemá to nic společného se záběrovou nápravou."

Právě správné obutí hnací nápravy je nejdůležitější pro bezpečné ovládání vozidla. Záběrové pneumatiky se používají celoročně a podle kilometrového proběhu vydrží zhruba dvě sezóny.

"Nové záběrové pneumatiky mají hloubku dezénu až do 2 cm, a to bych doporučoval, aby dopravci měli vždy obutou novou sadu a staré pneumatiky dojezdili v létě."

Značka zimní výbava stanovuje pro kamión minimálně šestimilimetrový dezén pro záběrovou pneumatiku, případně použití sněhových řetězů, které by tak měly být nezbytnou součástí kamiónové výbavy.

"Aby v případě kalamity nebo extrémních podmínek v horských oblastech byl řidič schopen použít sněhové řetězy."

A příjemné je zjištění, že podle policistů se většina našich dopravních firem - snad vlivem nové značky, na zimu letos více připravila.

autor: evk
Spustit audio