Mezi Chodovem a Průhonicemi dnes stavbaři začnou povrch dálnice D1 pokrývat takzvaným tichým asfaltem

28. červenec 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03174147.jpeg

Řidiči dnes od poledne budou jezdit po dálnici D1 mezi Šternovem a Psářemi pouze jedním pruhem v obou směrech. Ale až do října se musí vypořádat kromě modernizovaných úseků dálnice také s velkým omezením u Prahy. Mezi Chodovem a Průhonicemi se ovšem jezdí a bude jezdit dvěma pruhy v každém směru. Ti, co dnes jedou na Prahu v pravém pomalejším pruhu, uvidí na vlastní oči, jak stavbaři pokládají takzvaný tichý asfalt.

Takzvaný Viaphone byl u nás poprvé použit před čtyřmi lety na pražské magistrále. A hluk, který se normálně odráží od silnice, z větší části pohlcuje. „Je to speciální skeletová směs se speciální mezerovitostí. A ty mezery, pokud si to chcete představit, fungují na principu, jako když tleskáte dlaněmi. Máte nejdřív prsty u sebe, kdy tleskání slyšíte a ve chvíli, kdy prsty roztáhnete, udělají se mezery a hluk je schopen se eliminovat. Tak to také funguje v té směsi, kdy mezerovitost napomáhá snížit hluk, který vzniká od projíždějících vozidel,“ popisuje nám nad horkou asfaltovou směsí jeden z alchymistů Eurovie Petr Bureš.

Čtěte také

Není divu, že tenhle asfalt byl oceněn jako technologie roku 2011, vždyť na ulici 5. května v Praze na některých místech snížil hluk až o 9 dB. „Oproti tradičné asfaltové směsi je snížení hluku tři až čtyři decibely. To pocitově představuje, jakoby se hluk snížil o 50 procent.“

A to je podle Ivety Štočkové z Eurovie i důvod proč se tichý asfalt pokládá i tady. „Viaphone se pokládá na úseku dálnice D1 mezi prvním a čtvrtým kilometrem, což je mezi Průhonicemi a Chodovem a pokládá se z toho důvodu, že se tento úsek dálnice nachází v zastavěné oblasti a tato technologie umožňuje snížit hlučnost.“

Dálnice D1 mezi Chodovem a Průhonicemi

Tady mezi Průhonicemi a Chodovem ve směru na Prahu postupně pokládají silničáři několik vrstev asfaltu, a to až do výšky 22 centimetrů. „Toto je standardní dálniční konstrukce, která je naprojektovaná tak, aby byla schopná přenést dopravní zatížení, které tady je,“ říká Petr Bureš.

A tempo? Při šířce dálnice 12 metrů – úctyhodné. „Závisí to na tom, jaká šířka a výška směsi je pokládána. V tomto případě to jsou zhruba čtyři centimetry za minutu.“ Nakonec jen na této polovině dálnice skončí na 79 tisíc tun nové asfaltové směsi.

autor: pgj
Spustit audio