Operní panorama Heleny Havlíkové

4. říjen 2010

Helena Havlíková ve své pravidelné rubrice hodnotila: - Kurt Weill/Bertolt Brecht: Vzestup a pád města Mahagonny - přímý přenos premiéry z Madridu v síti kin Palace Cinemas v ČR - Praha, Brno, Ústí n. L.

- Carl Maria von Weber: Čarostřelec. Premiéra v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem 1. října

- Eugen d'Albert: Nížina. Premiéra Národního divadla v Brně 2. října, Mahenovo divadlo

Anonce: - Richard Wagner: Zlato Rýna - přímý přenos z Metropolitní opery v sobotu 9. října do třicítky kin v ČR.

Operní sezona se začíná rozjíždět naplno. S tím, co zajímavého přinesl uplynulý týden, nás v pravidelném pondělním Operním panoramatu seznámí Helena Havlíková.

Nejvýraznějším zážitkem pro mě byla tentokrát opera v kině - síť Palace Cinemas nabídla v Praze, Brně a Ústí nad Labem přímý přenos opery Vzestup a pád města Mahagonny z madridského Teatro Real - dokonce přímý přenos premiéry. Na to si netroufá ani MET, která do kin přenáší až reprízu. A bylo to strhující hudební divadlo. Operu Kurta Weilla na text Bertolda Brechta z roku 1930 totiž v Madridu nastudoval skvělý mladý dirigent Pablo Heras Casado s vynikajícími sólisty i sborem a režisérská dvojice Alex Ollé a Carlos Padrissa, příslušející k vyhlášené katalánské performerské skupině La Fura Dels Baus. Ta se od skromných začátků pouličního divadla vypracovala k megaprodukcím typu zahájení barcelonské olympiády nebo megashow pro Pepsi, nebo Microsoft, od roku 1997 ovšem notně zčeřila i operní vody. Opera Vzestup a pád města Mahagonny je dílem vyhraněně levicového dramatika a židovského skladatele. Brecht s Weillem v době nástupu nacismu tu prostřednictvím parodie postupů tradiční opery s adaptací různorodých stylů včetně jazzu, kabaretu i odrhovaček - připomenu slavný Alabama Song - vytvořili znepokojivou předzvěst světa po „Soumraku bohů", kdy už ani bůh není. V madridské inscenace režiséři skupiny La Fura tuto dekadentní linii zpupnosti ústící do chaosu zmaru, až přesně cítili a přenesli do dnešního světa finančních krizí a manažerů, kdy ti, kteří jsou zde doslova u koryt nejen žerou, ale ještě u toho mlaskají. Tato aktualizace opeře dodala silný náboj varování pro dnešní konzumní společnost. Základem scény byly dvě obří hromady odkudsi stále dosypávaných odpadků, které se „hemží" anonymní masou těl. Z nich se vyhrabou tři uprchlíci před spravedlností a založí a řídí zde svět, v němž se za prachy smí vše: prodávají štěstí v podobě chlastu, žrádla, sexu a zábavy. Holky jsou na scénu dopraveny v dárkovém balení v průsvitných pytlích, převázaných červenou pentlí jako soudobý reklamní spot na „štěstí" - hlavní postava Jim ve strhujícím podání Michaela Königa ale pochopí, to co, tušil, že skutečná láska se za peníze koupit nedá. A jakkoliv za tuto zkušenost zaplatí životem, je jedinou postavou, která v Mahagonny může budit alespoň trochu sympatií. Když se v závěru zjeví bůh coby deus ex machina a posílá všechny do pekel, všichni se mu vysmějí - tam přece už dávno jsou. Nastane chaos a pád zpupného města. Přiznám se, že jsem z kina odcházela nadšena výkony a zároveň otřesena silným vyzněním inscenace.

Vraťme se domů. Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem zahájilo sezonu Čarostřelcem Carla Marii von Webera. Jak tato romantická opera z roku 1821 v Ústí dopadla? Trefili se?

Desítka do terče to tak úplně nebyla. Ústecké divadlo má pro zvuk orchestru jednu z nejlepších akustik u nás. Dirigent Norbert Baxa toho využil a ve výrazu, dynamice i tempech vystavěl kontrastně už předehru, složenou z hlavních témat opery. Jen škoda, že hornisté, kteří tak zvesela vyhrávali při vstupu do divadla před premiérou, v exponovaných sólech pak během premiéry nárokům partů už tolik nedostáli. Režisér Zbyněk Brabec na jednoduché náznakové scéně Marie Blažkové, která navrhla i kostýmy, nijak neexperimentoval. Držel se především motivů Weberovy hudby. Báchorku o mysliveckém mládenci, který se málem stane obětí temných sil, aby získal ruku své milované i myslivecký úřad lze inscenovat různě - jako lehce hrůzostrašnou pohádku - tak ji hrají v režii Zdeňka Trošky v Českých Budějovicích, ale i jako drsné až expresionistické drama, jak ji tu před lety předvedl operní soubor ze Štýrského Hradce, ba dokonce jako historický hudební velkofilm z dob napoleonských válek, jak budeme mít možnost vidět na podzim na Zlaté Praze. V Ústí hráli Čarostřelce s maketami pušek, orla, ptáků a dalších rekvizit ale i stylizovanými parukami jako hru na moralitu, která vyústí v až vznešenou apoteózu ponaučení, že k dosahování svých cílů bychom neměli používat nečistých prostředků. Zlé mocnosti se tu hemží v podobě černých postav baletu před rudým horizontem, které objeví se i ve stínohře, Anička při svém vyprávění vytáhne z truhly maňásky, jindy - například družičky rozehrají minipříběhy upejpavky, suverénky, jindy sólisté zůstávají v dlouhých statických postaveních. Ze sólistů bych vyzdvihla Lianu Sass s objemným sopránem pro Agátu a Annu Klamo jako čipernou Aničku.

První premiéru sezony má za sebou také brněnská opera, která v sobotu uvedla d'Albertovu Nížinu.

Tato opera vznikala na počátku 20. století, kdy houstl stylový střet pozdního romantismu s impresionismem a expresionismem, vznikají vrcholná díla Straussova a Pucciniho. S geny pruské, francouzské a italské krve světoběžník d'Albert jako vysoce uznávaný klavírní virtuos nebyl stylotvorným průkopníkem. Ve svých operách dokázal propojit a stmelit operní postupy již osvědčené - wagnerovské prokomponované drama s příznačnými motivy, veristická témata a vypjatou italskou melodiku a dramatičnost i francouzský smysl pro zvukové barvy. Realisticky pojaté drama z katalánské mlýnice počátku 20. století na úpatí Pyrenejí se soustřeďuje na sociálně motivovaný trojúhelník vztahů mezi velkostatkářem Sebastianem, děvečkou Martou, jeho milenkou, které kvůli penězům přikáže oženit se s poněkud idealizovaným pastýřem Pedrem. Hlavní zásluhu na výborné inscenaci má dirigent Jan Zbavitel, který jakoby se nově nadechl a zúročil své letité zkušenosti za dirigentským pultem. V Brně mají pro exponované role také vynikající sólisty- Steffen Schantz rozezpíval svůj pevný tenor v postavě pastýře Pedra, Susanne Schimmack věrohodně postihla vnitřní rozpolcenost Marty až po rozhodnost, která ji osvobodí od ponížené závislosti. A především Richard Haan, který vytvořil roli statkáře Sebastiána už před sedmi lety ve Státní opeře v Praze, dodal svým temným barytonem této postavě muže chtivého sexu i peněz znovu až ďábelskou úkladnost. Také tandem režiséra Heinze Lukase-Kindermanna a výtvarníka Daniela Dvořáka má s Nížinou zkušenost už ze Státní opery. I v brněnské inscenaci v šedém industriálním prostoru mlýna postihli atmosféru strachu, ponížení, výsměchu, méně tentokrát vyšel onen ústřední kontrast svobody ve volné přírodě, která zde jakoby podlehla erozi, když horské vrcholy znázorňovaly rozpadávající se kry. Podrobněji zhodnotil/zhodnotí inscenaci v Mozaice Vladimír Čech.

A co nás čeká v tomto týdnu?

Hlavní pozornost na sebe strhává Metropolitní opera, který prvním dílem Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův - Zlato Rýna v sobotu otevírá letošní sérii přímých přenosů - u nás už do třicítky kin po celé republice. Uvidíme - ambiciózní projekt Metropolitní opery se dostává do tvrdé konkurence - v sobotu mohli posluchači slyšet na naší stanici přenos Valkýry z pařížské národní opery, v síti kin Palace Cinemas už máme za sebou Zlato Rýna z milánské Scaly a pokračování, Valkýra zde - opět v přímém přenosu do kin - tradičně 7. prosince zahájí letošní sezónu. A když už jsme na začátku mluvili v souvislosti s Mahagonny o katalánské performerské skupině La Fura, také oni před třemi lety uvedli v moderním divadle ve Valencii kompletní tetralogii s využitím nejnovějších scénických technologií a tato inscenace je dostupná na DVD.

K Mahagonny:<http://www.palacecinemas.cz/events/default.asp?event=79&uid=60a9f5edd65e53abaaf3127c79813087>

Rise and Fall of the City of Mahagonny is an opera in three acts with libretto by Bertolt Brecht translated into English by Michael Feingold. It premiered at the Neues Theater in Leipzig on 9th March 1930 and now at the Teatro Real in Madrid.

New production of the Teatro RealCo-production with the Vienna Staatsoper (released in 2012)

In English.

Musical Director Pablo Heras-CasadoStage Director Alex Ollé, Carles Padrissa (La Fura dels Baus)Scenography Alfons FloresLighting Urs SchönebaumChoir Director Andrés Máspero

Cast:Leocadia Begbick Jane HenschelFatty "the Bookkeeper" Donald KaaschTrinity Moses Willard WhiteJenny Smith Measha Brueggergosman / Elzbieta Szmytka*Jim MacIntyre Michael König / Christopher Ventris*Jack O'Brien/Tobby Higgins John EasterlinBank-Account Bill Otto Katzameier

K Nížině:<http://www.ndbrno.cz/opera/nizina?idp=9762>

Nížinaautor: Eugen d'Albert libreto: Rudolf Lothar režie: Heinz Lukas-Kindermann asistent režie: Kristiana Belcredi dirigent: Jan Zbavitel asistent dirigenta: Ondrej Olos scéna: Daniel Dvořák kostýmy: Daniel Dvořák asistent výtvarníka: Marie Blažková sbormistr: Pavel Koňárek Osoby a obsazení Sebastiano Richard Haan Pedro Steffen Schantz Marta Susanne Schimmack Tommaso Jiří Klecker Moruccio Pavel KamasPepa Alena Sobolová Antonia Daniela Straková-Šedrlová Nuri Andrea Priechodská Rosalia Jana Wallingerová Nando Tomáš Krejčiřík Farář Karel Pouchlý Sbor a orchestr Janáčkovy opery

K Čarostřelci<http://www.operabalet.cz/?page=rep&id=361>

Carl Maria von Weber: ČAROSTŘELEC· datum premiéry: 1.10. 2010 · libreto: Friedrich Kind režie: Zbyněk Brabec dirigent: Norbert Baxa choreografie: Vladimír Nečas výtvarník scény: Marie Blažková výtvarník kostýmů: Marie Blažková sbormistr: Milan Kaňák · OSOBY A OBSAZENÍ: Kníže Ottokar: Martin Matoušek Kuno: Petr Matuszek Agathe: Valeria Vaygant / Liana Sass Ännchen: Anna Klamo Kaspar: Nikolaj Někrassov Max: WeiLong Tao Eremit: Josef Škarka Killian: Martin Matoušek Samiel: Jaroslav Achab Haidler

K Zlatu Rýna z MET:<http://www.metinhd.cz/prg.php?opera=49&live=1>

Spustit audio