Mýtný systém: V červnu vybráno přes 870 miliónů korun. Jak funguje?

20. srpen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02921600.jpeg

Vláda rozhoduje o dalším fungování mýtného systému. Jak funguje ten stávající, mikrovlnný? A jaké úspěšnosti dosahuje?

Mýto, o jehož dalším fungování v součanosti rozhoduje vláda, je pro každý stát hodně lukrativní záležitost. Jasně to potvrzují čísla. Od roku 2007 přiteklo do státního rozpočtu přes 63 miliard korun. A přestože náklady jsou zhruba dvacetiprocentní, stále je to výrazný zdroj příjmů.

První mýtné brány se u nás začaly objevovat zhruba před devíti lety. Teď už dálnice bez nich ani neumíme představit. Vždyť jsou prakticky za každým sjezdem. Jak ale ukazuje David Šimoník z Kapsche, nejsou všechny stejné: "Standardní brány jsou vybaveny tímto snímačem. Proto zdánlivě vypadají, jako by na nich skoro nic nebylo. A to co tady vidíme dál, to je kamera a scannery. Takto jsou vybaveny kontrolní brány, kterých je zhruba 20 procent."

Mýtné

Čtěte také

Řidiči mají v kabinách aut takzvanou OBU jednotku, která podle počtu náprav a emisní třídy auta odečítá peníze za ujeté kilometry. A kdo by chtěl podvádět, toho odhalí právě kontrolní brána anebo auto celníků. Ti křižují naše dálnice, a jak mi nedávno prozradil jeden z nich, jejich nenápadná dodávka je prakticky pojízdnou mýtnou branou: "Projíždějící kamion se identifikuje pomocí zařízení premid. Tím se zjistí, zda-li vůbec je vybaven jednotkou. A samozřejmě tam jsou zaznamenané všechny jeho mýtné prohřešky dokonce několik dnů nazpátek."

A i proto je úspěšnost výběru českého mýta téměř stoprocentní. V současné době je v mýtném systému registrováno přes 800 tisíc aut a většinou jde o těžké kamiony, které nejvíce kilometrů najezdí po dálnici D1.

Čtěte také

"V tuto chvíli se mýtná povinnost vztahuje na silnice v celkové délce 1450 km," podotýká David Šimoník.

Několikrát se ale změnily sazby mýta a i díky tomu, že se zlepšuje vozový park. Když v lednu vznikla kategorie nejvyšší emisní třídy euro 6, bylo takových aut jen pár procent, teď je situace podle Šimoníka výrazně jiná: "Jejich kilometrové sazby se od ledna nezvýšily. Tak začaly přibývat. A jejich aktuální podíl na zaplaceném mýtném je už 20 procent."

Ale protože nákladních aut je na našich cestách stále víc, pak letos v červnu se vybralo na mýtu nejvíc v historii. Přes 870 miliónů korun. Tedy zhruba 29 miliónů denně.

autor: evk
Spustit audio