Na nové trojské lávce probíhají zátěžové zkoušky. Most pro pěší by měl být otevřen na konci října

23. září 2020

Hlavní město dokončuje stavbu nové trojské lávky. Dělníkům už zbývají v podstatě jen úpravy okolí nové konstrukce přes Vltavu, mostaři tak mohli v úterý začít s testováním nové lávky při zatížení. I tyto údaje mají pomoct tomu, aby se neopakovaly technické problémy, kvůli kterým se před necelými třemi lety zřítila původní lávka. Tehdy se při pádu vážně zranili čtyři lidé. Nový most má být ale podle města bezpečnější.

Od brzkého úterního rána zhruba doprostřed nové konstrukce najížděla naložená menší nákladní auta a jedno větší o celkové hmotnosti asi 35 tun.

Právě s jejich pomocí provádí technici takzvanou statickou zkoušku, vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

„V momentě, kdy se vozidla zastaví, tak budou čidla měřit, jak se lávka prohýbá. Pokud by byl průhyb větší, než spočetli statistici, tak se s tím musí něco dělat. Pokud ne, tak je volná cesta ke kolaudaci celé lávky,“ řekl Radiožurnálu.

Do pátku pak mají pokračovat ještě dynamické zkoušky zvláštním přístrojem, který konstrukci rozkmitá. Všechno hlídají čidla, která budou po dokončení lávky sledovat technický stav i za provozu.

„Budou lávku během celého jejího života online monitorovat. Technologie, které tam budou umístěné k jejímu sledování, jsou ty nejmodernější. Mostní prohlídkáři budou mít nepřetržitou informaci o tom, jak se lávka pohybuje. Bude to indikovat, kdyby se s ní náhodou něco dělo,“ doplňuje pražský náměstek pro dopravu.

O čtyři metry širší

I proto by lávka měla být bezpečnější, základem je ale ocelová konstrukce, která nahradila předchozí z předpjatého betonu.

Jako nosník funguje jedna, v průměru asi metrová trubka. To umožní mostařům lepší kontrolu trojské lávky. To ale není jediná odlišnost od původní stavby, říká vedoucí projektu Tomáš Záruba:

„Vlastní konstrukce lávky je tvořená tak, že je až nad stoletou vodou 2002, aby odolala i těm největším povodním. Zábradlí má tu výhodu, že při nižších povodňových stavech je možno zábradlí sklopit, abychom zamezili tlaku na konstrukci a tím zamezili jejímu porušení,” popisuje.

Nová trojská lávka je také o čtyři metry širší než ta původní. Sloužit má přednostně pěším a cyklistům, v případě nutnosti po ní ale projede také třeba sanitka. Město plánuje lávku lidem otevřít na přelomu října a listopadu.

autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio